Hachi: A Dog’s Tale

Hachiko poster

Hachi: A Dog’s Tale

Sugen på myskväll eller en värmefylld matiné? Då är Lasse Hallströms ”Hachiko – en vän för livet” något för dig. Här träffar vi den herrelösa valpen Hachiko som tappas bort på en tågperrong i USA efter han skeppats hela vägen från Japan. Ensam och förvirrad springer han in i professorn Parker Wilson som tar med honom hem. Det är kärlek vid första ögonkastet för både djur och människa.

Desirée Hansson:
Regissören Lasse Hallström kan verkligen konsten att göra fina snyft-filmer. Jag vet inte hur många gånger jag fällt tårar till tillexempel hans ”Ciderhusreglerna” och ”Gilbert Grape”. Men lika ofta som jag sitter där med en klump i halsen kan jag inte skaka av mig känslan av att det är lite FÖR klyschigt och lite FÖR sockersött för att egentligen vara riktigt bra.

I ”Hachiko – en vän för livet” har Hallström en bra historia att arbeta med. Bandet mellan hunden och hans husse blir allt starkare under åren. Varje morgon följs de åt till tågperrongen när Parker ska till jobbet, och varje kväll sitter Hachiko där och väntar på att han ska komma hem. En dag kommer Parker inte hem igen, men i tio års tid sitter Hachiko utanför stationen och väntar på honom. Att filmen är baserad på verkliga händelser gör bara att det klämmer åt lite extra i blodpumpen.

I rollen som Parker Wilson ser vi Richard Gere som gör sig bra som kärleksfull husse och mysfarbror. Vid sin sida har han Joan Allen som den lite kyligare men ändå vänliga hustrun. Filmen är även kantad av charmiga bi-karaktärer som drar sitt strå till stacken genom att ta hand om Hachiko i sin väntan på hussen som aldrig kommer tillbaka.

Lägg därtill vackra miljöer från en amerikansk småstadsidyll och sorglig musik så får du 90 minuter familjefilm signerad Hallström. Och faktum är att trots allt det där klyschiga och det sockersöta är det ändå svårt att inte vaggas in i ett förstklassig mys-mode i sällskap av ”Hachiko – en vän för

Betyg : 3 koppel av 5 möjliga