I, Tonya

I, Tonya

Dagens filmtips är I, Tonya som går upp på bio imorgon. Den lovande konståkerskan Tonya Harding rankas högt i de amerikanska konståkningsmästerskapen, men hennes framtid blir mycket oviss när hennes ex-man ingriper. Baserad på den verkliga händelsen då Harding och hennes ex-man Jeff Gillooly anlitar en man för att bryta benet på Tonyas konkurrent Nancy Kerrigan vid de amerikanska konståkningsmästerskapen 1994 – vilket ledde till slutet för Hardings karriär.

Tonya Harding. Ingen har väl glömt skandalen kring henne inför OS i Lillehammer 1994. Men hur många vet vad som hände egentligen?
Nyfikenheten hos mig är stor när jag sätter mig i salongen och när jag går därifrån har jag fått mer sanning än jag kunde önska. Filmen som rullar framför mig är en helt fantastisk resa genom Tonyas liv – en resa i tre parallella historier. Tonya (spelad av fantastiska Margot Robbie) har sin, hennes man Jeff Gillooly (Sebastian Stan) har sin och Tonyas mamma LaVona (Allison Janney) har en tredje. Detaljerna går isär men alla tre har det meningslösa våldet som gemensam nämnare. Det är faktiskt bitvis förvånande våldsamt.

Scenen när Tonya i mellanstadieåldern är ute med sin pappa och skjuter små gulliga kaniner lägger i mina ögon grunden till hennes hårda och kalla attityd. När jag sedan får se resten av hennes uppväxt tillsammans med en minst sagt dominerande och nedvärderande mamma i Portland, Oregon, känns det plötsligt logiskt att konkurrenten Nancy Kerrigan fick sitt knä sönderslaget. Inte rimligt, men efter omständigheterna ganska logiskt. Samtidigt känns det fullkomligt ologiskt hur Tonya Harding kunde bli så fantastiskt bra och ta sig till världstoppen med den mörka bakgrunden. Det är för mig helt ofattbart att hon orkade.

De två timmarna rusar förbi och jag är underhållen varje minut. Historien är mörk men på något mörkt sätt komisk. Jag skrattar, men skrattet fastnar liksom i halsen när jag tänker att det jag ser faktiskt har hänt på riktigt. ”I, Tonya” är en briljant film som berättar en sann – vad nu sanning är? – historia på ett mycket gripande sätt. En historia som gjord för ett Hollywood-manus. Den här filmen är ett måste på bio våren 2018!

Betyg : 4 av 5 möjliga