Drama film

Drama film är en filmkategori som främst handlar om hur personer som lever vanliga liv och hur dessa personer handskas med saker som kan hända i verkligheten. Drama film har oftast ett väldigt känslomässigttema som följer genom hela dramafilmen. I en drama film får man ofta följa hur en eller flera personer utvecklas och lär sig nya saker samt får nya erfarenheter. Drama filmer har ofta en koppling till action film eller thriller film. I kategorin drama film så kommer ni kunna hitta alla drama filmer vi har skrivit om.

Searching

Searching

Morgonens filmtips är filmen Searching, där vi får följa David vars dotter försvinner och en utredning startar för att försöka hitta henne.

Alpha

Alpha

Morgonens filmtips är filmne Alpha som är en äventyrsfilm som utspelar sig under istiden. Vi får följa med en stam när dom ger sig ut på en jakt och se vad som händer under den.

Unga Astrid

Unga Astrid

Morgonens filmtips är ingen annan än filmen Unga Astrid. Här får vi följa Astrid Lindgren när hon var väldigt ung och vi får följa med på händelser i hennes unga live som påverkade henne fundamentalt. Vi får se delar av vad som formade Astrid till den författaren hon senare i livet blev.

Utøya 22. juli

Utøya 22. juli

Kvällens filmtips är en film Utöya 22 juli som är en spelfilm som handlar om dagen som vi aldrig glömmer. Filmen är basserad på vittnesskildringar och kända fakta från händelsen. Den är skapad efter en tät dialog med flera av de överlavanden. Av respekt till offren och deras släktingar är karaktärerna och händelserna uppdiktade.

Dunkirk

Dunkrik

Morgonens filmtips är en riktig storfilm vid namnet Dunkirk. Den utspelar sig under andra världskriget när engelska, franska och belgiska soldater är omringade av den tyska armen vid en strand.

I, Tonya

I, Tonya

Dagens filmtips är I, Tonya som går upp på bio imorgon. Den lovande konståkerskan Tonya Harding rankas högt i de amerikanska konståkningsmästerskapen, men hennes framtid blir mycket oviss när hennes ex-man ingriper. Baserad på den verkliga händelsen då Harding och hennes ex-man Jeff Gillooly anlitar en man för att bryta benet på Tonyas konkurrent Nancy Kerrigan vid de amerikanska konståkningsmästerskapen 1994 – vilket ledde till slutet för Hardings karriär.

Lady Bird

Lady Bird

Kvällens filmtips är drama filmen Lady Bird. Här får vi följa en 17 årig tjej när hon försöker växa upp i en liten stad där hon inte känner att hon passar in.

The Post

The Post

Morgonens filmtips är ingen mindre än The Post som går upp på bio den 26 Januari. Filmen handlar om följande: I juni 1971 tog New York Times, Washington Post och nationens stora tidningar modigt ställning för yttrandefrihet och rapporterade om The Pentagon Papers, den massiva mörkläggningen av regeringshemligheter som spände över fyra decennier och fyra amerikanska presidenter. Vid den tiden försökte Washington Post’s Katherine Graham fortfarande att hitta sin plats som landets första kvinnliga tidningsutgivare, och Ben Bradlee, tidningens labila men drivna redaktör, försökte förbättra den kämpande tidningens rykte. Tillsammans bildade de två ett osannolikt lag, då de var tvungna att samarbeta och fatta det djärva beslutet att stödja The New York Times i deras försök att bekämpa Nixonadministrationen i deras exempellösa försök att begränsa yttrandefriheten (The First Amendment).