Cloud Atlas

CloudAtlas

Cloud Atlas

Dagens filmtips är Cloud Atlas som är en science-fictionfilm som utspelar sig över sex olika tidsperioder i det förgånga, i nuet och i framtiden. Stilla havet på mitten av 1800-talet, Scotland i 1930-tal, San Fransisco på 1970-tal, London i nutid, 150 år i framtiden befinner vi oss i Korea och i en ännu mer avlägsen framtid på en hednisk ö. Vi får följa människoöden och vad som verkar vara återfödelse, i utåt sett olika berättelser men som på ett djupare plan överlappar varandra. Det är berättelser om återkommande handlingar och erfarenheter, men även utveckling och förändring. I filmrollerna ser vi bland annat Tom Hanks och Halle Berry.

Maral Jolstedt:
Detta var för mig en efterlängtad film av Wachowski bröderna som tidigare gjort Matrixfilmerna. Den når upp till mina förväntningar vad gäller att det är en vacker film som visuellt tilltalar mig, och den håller mig uppmärksam och koncentrerad under de 2 timmar och 50 minuter som den pågår. Däremot så är handlingen krånglig och svår att hänga med i, övergångar och kopplingar upplevs ibland som ansträngda. Filmen är baserad på en bok med samma titel skriven av den brittiska författaren David Mitchell, och jag kan inte låta bli att undra om det är övergången från bok till film som gör att den upplevs som något platt och rörig. Handlingen är komplex och förutsättningen som finns i böcker skiljer sig åt från den som finns i film. Misstänker att boken är en större upplevelse där karaktärerna och ödena för ett större djup, troligtvis det djup de förtjänar.

Betyg : 2 av 5 möjliga