Djúpið (Djupet)

djupet-poster

Djúpið (Djupet)

Kvällens filmtips är den isländska filmen Djupet som verkligen tillhör kategorin bra filmer. Allt börjar en kall natt några kilometer utanför Islands kust. På fiskebåten Breki jobbar ett gäng nära vänner och fiskare som den här natten får sina liv förändrade för alltid när Brekis kapsejsar.

Djupet är en väldigt välgjord, tung och bra film i ett. Även fast man vet vad som komma skall i filmen så håller den spänningen upp. Även om jag har en svaghet för filmer som är baserade på verkliga händelser så är det något speciellt med den här filmen. Hur vi får följa Gullis kamp på överlevnad, även om det är en stor del av filmen så är det inte allt. Vi får även följa Gullis efterarbete när han återvänder till världen igen efter denna hemska händelse. Hur han försöker bearbeta det som har hänt och finna svar på varför han var den som överlevde av sina vänner. Så jag rekommenderar er verkligen att gå och sen den här filmen.

Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om den här filmen. Någonstans gillar jag den verkligen – spänningen, skådespeleriet, förmågan att få publiken att smälta in i mitten av 80-talet och dess smaklösa stil och inredning. Spänningen och vetskapen om att den där slitna båten kommer att förlisa, blandat med ovissheten över när det ska ske.
Samtidigt har jag så svårt för Djupet. Jag börjar frysa väldigt kort in i filmen och jag får inte tillbaka värmen förrän jag har åkt hela vägen hem och krupit ner i soffan under en filt. Jag vill inte att båten ska sjunka. Jag vill inte att familjerna ska bli lämnade kvar. Jag orkar inte se Ólafur Darri Ólafsson kämpa för sitt liv för att huvudrollsinnehavaren Gulli ska överleva. Det är så otroligt välspelat och verklighetstroget att jag känner hur det iskalla vattnet kryper längre och längre in i kroppen för att sakta ta död på dess ägare. Jag gillar det verkligen inte…men samtidigt vill jag inte att filmen ska ta slut.
Se den bara.

Betyg : 4 isbitar av 5 möjliga