El Medico: The Cubaton Story

El Medico: The Cubaton Story

Kommer ni ihåg reggaeton-plågan ”Chupa Chupa”? Inte? Det gjorde knappt jag heller, tills jag såg dokumentären El Medico…då poppade den upp i mitt musikminne och jag kunde plötsligt sjunga med i biostolen.
El medico är producerad av svenske Daniel Fridell och handlar om Raynier – kubanen som arbetar som läkare, kanske mest för att göra sin mamma stolt. Själv älskar han musiken mer än läkarkonsten, och vill bli världskänd artist. Han drömmer om att få ut sin musik, tjäna lite mer pengar och kunna försörja sin familj på ett bättre sätt än han kan med sin skrala läkarlön. Han ägnar all sin lediga tid åt att åka runt i sin gamla bil och sjunga för folket på gatorna i Santiago, och där någonstans stöter han på den svenska producenten Michel Miglis. Michel säger sig kunna hjälpa Raynier att nå ut i världen, men längs vägen krockar Michels extremt kommersiella tänk och dröm om kändisskap med Rayniers önskan om att behålla den kubanska kulturen i musiken och inte göra sin mamma besviken.

Filmen är en intressant insyn i hur den kommersiella sidan av musikbranschen fungerar, och vad som ibland måste offras och försakas för att nå topplistorna. Den är bitvis rejält gripande och jag kände mig då och då riktigt illa till mods och lite äcklad av hur det kan gå till. Dock har de även lyckats få fram en del humoristiska vinklingar av den egentligen ganska svarta historien, och när filmen var slut efter ynka 1.23 kände jag att mina ganska många skratt under filmen hade varit nödvändiga för att göra den sevärd. Spontant känner jag dock – och det känner jag inte särskilt ofta – att den kanske faktiskt hellre ska ses hemma i soffan än i en biosalong.

Betyg : 3 Höftrullningar av 5 möjliga