Mama

mama

Mama

Dagens filmtips är en välgjord skräckfilm. Vi får följa två systrar som försvann för fem år sedan. Sedan deras försvinnande har deras farbror Lucas gjort allt i hans makt för att söka rätt på dem. Men efter att han hittar flickorna vid liv i en gammal stuga så byts glädjen snabbt till en undran om flickorna är det enda dom hittade i stugan.

Mama är en otroligt välgjord skräckfilm gjord av Andrés Muschietti som bygger vidare på hans kortfilm med samma namn. Jag gillar skräckfilmer men tycker inte att det kommer ut så många bra skräckfilmer tyvärr. Mama kommer garanterat höja pulsen för biobesökarna som väljer att se den. Det jag gillade mest med mamma och de som skiljer sig från andra skräckfilmer är sättet filmen är gjord på. Går nog lättast att säga att filmen kändes väldigt stilren, och inte massa Hollywood skräck där mördare/monstret alltid lyckas gå ikapp den storbröstade blondinen som springer genom skogen fast det fanns en bil i början av jakten. Mama känns som en läskigare version av filmen El orfanato och precis som den filmen har även denna ett riktigt bra använt bildspråk. Utöver en välgjord film rent tekniskt så är den fylld av bra skådespelare som passar bra in på sina roller. Vi har Jessica Chastain som spelar Annabel som gör rollen som en nybliven mamma till flickorna väl. Sen har vi Nikolaj Coster-Waldau som har rollen som både Lucas och Jeffrey i filmen och han gör båda rollerna bra. Sist och även minst har vi dom två barnen som gör att filmen får sin halvkusliga stämning nästa hela tiden är Megan Charpentier och Isabelle Nélisse.

Betyg : 4 Körsbär av 5 möjliga