Nader and Simin – A separation

Nader And Simin - A Separation

Nader and Simin – A separation

Dagens filmtips är filmen ”Nader och Simin en separation”. Den handlar om att Simin vill lämna Iran för att ge hennes dotter Termeh ett bättre liv, men hennes man, Nader, vill stanna kvar för att ta hand om sin far som lider av Alzheimers. Dottern bestämmer sig för att stanna kvar hos pappan tills de flyttar ihop igen, men under tiden dyker det upp många komplikationer.

Sandis: Filmen är en ångestfylld dramafilm, och visar hur den hårda, och oseriösa, lagen i Iran kan se ut. Vi får följa hur två olika familjer kämpar med att få lagen på deras sida genom att använda lögner och svek för att rädda sitt egna skinn. Den här filmen ska man kolla på en dag då man vill se på en seriös film, som lika gärna hade kunnat vara verklighetsbaserad. Gillar man att få ångest av filmer ska man köra på den här! Jag tycker att den var väldigt intressant, och jag ville bara veta mer och mer. En sak som förstörde filmen för mig var slutet. De hade gjort slutet onödigt komplicerat, och hade kunnat lösa det snyggare, och mycket bättre. Därför får den endast tre av fem skiljsmässor av mig.

Erik: Nader and Simin – A separation är en iranska såpa kan man kort sammanfatta de hela som. Men den var helt klart sevärd, vi får följa en familj där Nader vill inte flytta utomlands men det vill hans fru Simin och mellan de båda hamnar deras dotter och Nader´s sjuka pappa. För att orka med som en singelpappa så anställer han snabbt hemhjälp men allt går inte riktigt som planerat och vi får dels en inblick i allt från deras förhållande till hur iransk lag fungerar och det är en berg och dal banan kan man minst sagt kalla det.

Betyg: 3 سلام av 5 möjliga