På väg till skolan

PÅ VÄG TILL SKOLAN

På väg till skolan

Kvällens filmtips är På väg till skolan som är en fransk dokumentär, där vi får följa fyra barn som bor i avskilda hörn av vår planet. Vi får följa Jackson, Zahira, Samuel och Carlito som är på väg till skolan under filmen. Vi får följa vad det fyra barnen får möta på sin långa väg till skolan.

Filmen får en att uppskatta hur bra man själv har haft det när man har gått i skolan. I den här filmen får vi följa barn som går otroliga sträckor bara för att få gå i skolan, vi får se drivet som får dom att gå långa sträckor varje dag för att ens kunna ta sig till skolan. Och det är inte bara själva sträckan utan vägarna som barnen har till skolan är inte alltid lätt utan kan även vara riktigt farlig. Filmen är en dokumentär men tyvärr känns det lite som att man har försökt göra det till en spelfilm lite tyvärr då jag inte tycker det behövs för att lyfta fram dom här barnens väg till skolan.

Alexander Sjöstrand:
Det är svårt att förstå hur barn som medverkar i filmen klarar av att gå till skolan varje dag. Det tar lång tid och är ibland farlig för de stackarna. Dock under filmen försöker man skapa spänning utifrån en spelfilmsperspektiv. Detta fick mig att sucka för mig själv eftersom jag tycker att skaparen av dokumentären misslyckas. Det hade räckt att visa hur barnen har det utan att försöka skapa spänning. Tyvärr tror jag inte det hade hjälp med att bara inrikta sig på att vara en ren dokumentär. På väg till skolan är inte en dålig film. Filmen är helt enkelt för trist. Man får följa dessa barn från olika länder gå till sina skolor. Sen när de kommer fram är filmen slut. I mitt tycke kan man vänta tills SVT köper in denna film och visar för det känns som en film som passar att sändas där.

Betyg : 3 Hjul av 5 möjliga