Sound Of Noise

Sound Of Noise

Sound Of Noise

Kvällens filmtips blir ett tips för lite längre fram i tiden, då vi vill tipsa om filmen Sound Of Noise som kommer ut den 25:e December på bio i sverige. I Sound Of Noise får vi följa en grupp excentriska trumslagare slår till mot staden, spelandes på allt annat än vanliga instrument. Polisen Warnebring ställs inför det bisarra fallet. Hans jakt på de musikaliska serieförbrytarna förvandlas snart till en personlig vendetta.

Glöm inte att läsa hela inlägget då betyg och synpunkter har blivit uppdaterade efter att filmen har setts en andra gång

Zeroc: Så vad ska man då saga om filmen Sound Of Noise, det var en bra film överlag som böjd på en hel del komiska inslag som fick en att skratta. Filmen kretsar runt musik vilket är ett tydligt tema, och lite därför rekommenderar jag er att se den på bio då det är en unik ljudupplevelse med allt trummande genom filmen. Jag kan med handen på hjärtat säga att jag inte har sett någon film som är lik den här filmen vilket gör att den känns väldigt unik för mig.

Gästfilmkritiker Anna: Gick in helt utan förväntningar och överraskades av en film med en hel del roliga kommentarer, men framförallt musikaliska inslag som får en att tappa hakan eftersom de är så konstiga men samtidigt ganska sköna att lyssna på. Filmen höll samma standard hela tiden, det blev aldrig långtråkigt men heller aldrig jättespännande. Det var kul att se den, jag rekommenderar att man ser den (gärna på bio så blir trummandet häftigare) men jag tror inte man vill se den två gånger.

Uppdatering

Zeroc: Nu har jag sett filmen för andragången och den var bättre andragången och det får mig att tro att man bör se filmen i en stor biograf för filmen kändes mycket bättre den här gången. Filmen fick mig fortfarande att skratta på flera ställen i filmen fast jag redan sett den, vilket måste ses som ett bra betyg. Bengt Nilsson spelar rollen som den tondöva polisen Amadeus riktigt bra. Sen måste sägas att de sex trummarna göra ett enastående jobb i filmen och efter att ha sett dom uppträda live så gillar man dom bara ännu mer. Dom bjuder på en väldigt speciell och bra musikupplevelse. Så nu passar jag även på att höja betyget från gamla 3,7 trummor till 4 trummor.

Gästfilmkritiker Patrik: Som gammal trummis så låter ju definitivt premissen med ett gäng trummisar som spelar hela stan och jagas av en polis längs hela vägen som en bra kombination av både action och musik, vilket det även skulle visa sig att det var.

Man ska dock inte förvänta sig någon storskalig action i stil med dyra Hollywood-produktioner, utan snarare den form av måttlighet som ett fåtal filmer faktiskt lyckas med för att hålla publiken på spänn. Den senaste film jag kan minnas som lyckas spela an på den precisa tonen är även den svensk, i form av Låt den rätte komma in.

Trots att actionscenerna inte är uppblåsta skulle jag dock ändå när jag går därifrån säga att Sound of Noise är en rätt så maffig produktion, vilket till stora delar beror på just ljudupplevelsen, vilken jag misstänker att den avnjuts bäst på ett ”bra” ljudsystem (huruvida det egentligen handlar om kvalitet eller ”kvantitet” lämnar jag dock öppet för diskussion) vilket i sin tur gör det här till en bra biofilm.

Ovanligt skruvad och fräsch filmidé med solid leverans, och bra skådespelarinsatser gör att jag skulle säga att den här filmen får fyra, nej fyra och en halv cymbal från mig.

Betyg: 4 trummor av 5 möjliga

SFI