The Beguiled

the-beguiled

The Beguiled

Morgonens filmtips är The Beguiled som är en remake av en film med samma namn från 1971. Vi får följa en soldat under inbördeskriget hamnar skadad på en internatskola för flickor. Där han försker använda sin charm för att överleva.

Jag har inte sett orginalet med Clint Eastwood. Men tycker att Colin Farrell gör rollen bra som den skadade soldaten i filmen. Även Nocole Kidman, Kirsten Dunst och Elle Fanning gör ett bra jobb och bjuder på en psykologisk drama. Filmen är inte likt något jag har sett innan och när den är klar undrar man lite vad är det man har sett och var det en film.

Sofia Coppola, amerikanskt inbördeskrig och en snygg trailer. Förväntningarna var rätt höga när jag satte mig i biostolen för att avnjuta denna maktkamp mellan nordstatssoldaten (Colin Farrell) och den starka, självständiga kvinnan (Nicole Kidman) med entourage. Det är som upplagt för en spännande historia när soldat John McBarney hittas skadad ute i skogen och i skydd från sydstatarna i smyg flyttar in hos Miss Martha i den gamla skolan (Kidman) för att få välbehövlig vård.

Tyvärr kan jag inte säga att mina förväntningar infrias. Saker och ting händer lite för stressat och filmen känns forcerad på något vis. McBarney dyker upp lite för snabbt för min smak och stämningen i huset byggs upp utan det djup jag hade velat ha för att bli engagerad på riktigt. Det hela faller lite platt, trots att förutsättningarna för riktigt trassliga och spännande intriger finns. Visst får Coppola fram sitt budskap om ombytta maktförhållanden mellan mannen och kvinnan, men även det perspektivet hade kunnat vara så mycket starkare. En stor behållning är dock de vackra miljöerna och de briljanta skådespelarinsatserna. När eftertexterna rullar har jag dock en liten känsla av jaha i kroppen – en känsla som drar ner helhetsintrycket markant.

Betyg : 3 svampar av 5 möjliga