The Bourne Legacy

The Bourne Legacy

Regissören Tony Gilroy väver ihop slutet på Bourne Ultimatum med uppföljaren Bourne Legacy, och Jason Bournes avslöjande om Treadstone och Blackbriar gör att vår nye hjälte och ex-soldaten Aaron Cross får det hett om öronen. CIA beslutar sig nämligen för att eliminera alla spår efter projekten – inklusive agenterna som deltagit i dem – och Cross tvingas fly. Samtidigt som han jagas från en världsdel till en annan måste han själv jaga de piller som är det enda han lever på hela filmen. I motsats till Jason Bournes minnesförlust har nämligen Aaron Cross utrustat med någon typ av lättare superkrafter som matas med kulörta tabletter som han bär runt halsen, och han känner självklart paniken komma krypande när han inser att pillren börjar sina

Helena Olmås: Tidningen Empire har konstaterat att en Bourne-film utan självaste Jason Bourne är lika konstigt som en James Bond-film utan agent 007 himself. Jag är onekligen beredd att hålla med, och den här filmen känns mer som en smått märklig utsvävning än en renodlad uppföljare.
Den börjar enligt min smak ändå rätt bra. Filmens hjälte Aaron Cross (Jeremy Renner) lever i en oländig terräng och knaprar beroendeframkallande piller som höjer hans intelligens, och han känns stark, spännande, farlig och är en jäkel på att överleva. Han ser dessutom mycket råare och coolare ut än pojkaktiga Matt Damon, och jag får till en början ett större intresse för Cross än för herr Bourne, som jag faktiskt knappt saknar. Hoppet lever för en bra film, och det bjuds onekligen på en del spänning och obehagligheter – framför allt i en kallblodig scen som utspelar sig i ett kritvitt sjukhusrum – då jag faktiskt håller andan lite. Om det är för att jag inte gillar sjukhus i största allmänhet eller om det faktiskt är råheten som utspelar sig där låter jag vara osagt. Hur som helst så känns första halvan faktiskt som en rätt bra thriller.

Storyn spårar dock ur ju längre tiden går i biostolen, och det känns som att hela den traditionsenliga dosen med action ska tryckas in i ett par scener. Jag vet inte om jag är ensam om att inte gilla överdrivet långa biljakter, och jag kan bara konstatera att det inte blir särskilt mycket bättre om man byter ut bilarna mot ett par mc. Det är amerikans action i kubik, däcken skriker och varken trappor eller broar verkar vara något hinder för superföraren som sitter på sadeln. Jag börjar sakna Jason Bourne och vill faktiskt bara att Aaron Cross ska stanna sin tvåhjuling, ta av sig solbrillorna och kliva ut från duken…och låta Matt Damon spara ut lite skäggstubb och återkomma till nästa film. Ja, för en sån kommer väl?

Betyg : 3.5 Färgglada piller av 5 möjliga