The Reluctant Fundamentalist

reluctant_fundamentalist

The Reluctant Fundamentalist

Dagens fimtips är Den ofrivillige fundamentalisten. Vi befinner oss i början av 2000-talet. Changez (Riz Ahmed) är en smart ung pakistansk man med höga ambitioner. Vid 18 års ålder lämnar han sitt hemland för att studera vid Princeton i USA. Landet av möjligheter erbjuder honom jobb på Wall Street direkt efter examen, han hittar kärleken i den unga fotografen Erica (Kate Hudson), allt verkar med andra ord gå precis enligt plan. Efterhand börjar dock tillvaron bli allt mer obekväm, tvillingtornen i New York faller och Changez slits mellan gamla värderingar och nya karriärsmål. Han flyttar hem till Pakistan där nya svåra prövningar väntar.

Hanna Magnusson:
Den ofrivillige fundamentalisten öppnade Venedigs filmfestival 2012 och visst förtjänade filmen den stora äran. Handlingen är bitvis väldigt engagerande, bilderna vackra och skådespelet i huvudsak trovärdigt. Det är ett mänskligt drama på många sätt som lyfter intressanta (om än ganska okontroversiella) frågor . Den är tänkvärd utan att vara tung eller svår att förstå. Med detta sagt så finns det vissa reservationer. Kate Hudson lämnar till exempel en hel del att önska. Hennes karaktär är i och för sig inte den mest intressanta till att börja med, men hennes prestation hjälper inte upp situationen alls. Tråkig, platt och allmänt irriterande är det enda jag tänker säga där. Insatsen Kiefer Sutherland gör som Changez chef är inte mycket att hurra för den heller. Bitvis kan man också säga att den är långsam på ett sätt som skulle fungera om den vore mer detaljrik och hade ytterligare lite djup, men som nu bara känns… ja.. långsamt och innehållslöst.

Sammanfattningsvis då, jag rekommenderar den här filmen till alla som vill ha en bit av en relativt trovärdig verkligheten serverat på ett vackert och ganska välfyllt fat. Är den värd att lägga dyra biopengar på? Ja då, men förvänta dig inget utöver det vanliga.

Betyg : 3 välskräddade kostymer av 5 möjliga