Guldbaggen 2012: Efterfesten

Sandis Amorpur:
Många fina priser delades ut på Guldbaggegalan 2012. Sven-Bertil Taube, Ann Petrén och Ruben Östlund är några av vinnarna. När jag frågar Ann Petrén om det var väntat berättar hon att det var otroligt oväntat, men att hon tog det med ro. Hon hade inte förberett något tal, det ångrar hon lite i efterhand, men hon tyckte inte att det var svårt att veta vilka hon skulle tacka. Framförallt tycker hon att halva hennes Guldbagge tillhör Björn Runge, som är en drömregissör enligt henne.

Ann Petréns favoritfilm 2011: Mannen från Le Havre.

Jag har även intervjuat Ruben Östlund om Play. Han berättar att han ville att åskådaren skulle konfronteras med bilderna i filmen. Han har alltid varit intresserad av att undersöka ett område där man är rädd för att säga fel ord. Debatterna kring den här filmen växte markant, vilket Ruben Östlund var beredd på till en viss del.

Ruben Östlunds favoritfilm 2011: Dog tooth.

Då var årets guldbagge slut för den här gången och vi ser redan fram emot nästa år. Även om man inte tycker att juryn har gjort rätt vid alla sina val så har dom även i år lyckats väldigt bra med att ta fram värdiga vinnare till guldbaggarna. Efter guldbaggen 2012 var över för den här gången så blev det foto tillfälle bakom scenen med alla vinnarna.

Efter det fick man möjligheten att ställa några snabba frågor till vinnarna av årets guldbaggar och jag passade på att åter prata med Sven-Bertil Taube som jag tidigare intervjuat inför filmen En enkel till Antibes. En av de sakerna som han tyckte var roligt med att vinna guldbaggen i år var att motbevisa sin fru som inte trodde att han skulle vinna.
Efter det får åkte vi iväg till Berns där årets efterfest hölls och där bjöds det på god mat och god dryckt samt bra musik från ett storband. Petré har lyckats även i år igen och festen höll samma nivå som förra årets efterfest.
Nedan följer lite bilder från efterfesten:

Erik Fellman & Gustaf Hammarsten

Babbsan & Sandis Amorpour