Intervju med Fredrik Malmberg 9 augusti 2011

Leo Howard och Fredrik Malmberg

Leo Howard och Fredrik Malmberg, fotocred: Conan Properties International LLC

Filmkritikerna har träffat Fredrik Malmberg som är producent för filmen Conan the Barbarian. Hans företag Paradox Entertainment äger också rättigheterna till Conan. Fredrik är väldigt trevlig och brinner för Conan och film i allmänhet. Vi kom snabbt in på filmer som gjorts i 3D utan att det direkt har gjort filmen bättre. Han nämner att det i början inte var helt bestämt om de skulle göra Conan i 3D men de hade planer på det och tog väldigt tidigt in en konsult som fick jobba med just 3D bitarna i filmen. Konsulten fick senare jobba heltid med detta. Fredrik nämner hur de jobbat med att försöka få in den som ser filmen i Conans värld med ett extra djup.

Vi kommer sen in på hur framtiden för Conan. Fredrik hoppas på att de ska kunna komma ut med en ny Conan film vartannat år och att de redan ligger i startgroparna för att sätta igång med fler filmer. Men då det rör sig om en hel del pengar vill de ändå vänta och se hur den första filmens tas emot av publiken.

Sen frågade jag Fredrik hur delaktig han har var i filmprojektet. Han var med från början till slut, var på plats under inspelningarna och var med och beslutade om allt från vem som skulle regissera filmen till vem som skulle ha huvudrollen. Fredrik hade kreativt huvudansvar för filmen.  Han är riktigt nöjd med att de fick Jason Momoa för huvudrollen. Fredrik berättar även hur det gick till när Jason fick rollen, han fick ett stort svärd och fick sen läsa ett par rader ur manus samt hugga ner en kaktus och efter det var rollen hans.

Så här i efterhand är det alltid lätt att vara efterklok men på frågan om han hade velat ändra något säger Fredrik att han känner sig väldigt nöjd med filmen nu när den är klar och han hade inte velat ändra på något. Filmen är ett väldigt stort kollektivarbete. Han tillägger att en actionfilm bör hålla sig mellan en och en halv timme till strax under två timmar(Conan the Barbarian är 1 timme och 52 minuter).

Paradox Entertainment äger rättigheterna till väldigt många karaktärer förutom Conan. På frågan vilken annan karaktär förutom Conan som han vill se bli till film, så väljer han Dark Agnes, som han beskriver som en medeltids Kill Bill. Han har stora förväntningar på filmen och hoppas att den ska komma ut snart, sen skulle han vilja får chansen att göra en tv-serie av Mutant Chronicles.

När Fredrik får frågan vilken karaktär han helst skulle ha rättigheterna till om han fick välja helt fritt så verkar han ha lite svårt att välja. Tillslut säger han RoboCop men tillägger snabbt The Crow och Snake Plissken.

Då den här sidans mål är att ge filmtips till besökarna så vill jag också veta vilken Fredriks favoritfilm är. Även här har han svårt att välja en. Tillslut så väljer han Alien filmerna och säger de har allt. Första filmen är mer åt skräckfilms hållet, medan tvåan är mer en krigsfilm och sist trean som går tillbaka lite mot den första. Överlag föredrar han Amerikansk film och tycker att när den är som bäst kan den vara bäst i världen. Sen tycker han precis som oss på Filmkritikerna, vilka filmer man tycker är bra beror helt på vilken dag/humör man är på. Kommer man hem en fredag efter en hård arbetsvecka så kan det vara trevligt med en actionfilm medan är man utvilad så kanske man istället känner sig sugen på en film som Black Swan. En film som dock inte ligger på hans topplista är filmen Pathfinder, som han inte klarar av att se.

På frågan om han känner sig begränsad av åldergränserna som de har i USA så säger han att det var tur att Lionsgate och Millennium Films både gick med på att filmen kunde ha en hög åldergräns då det var deras mål från början att göra en film för den åldergränsen, men det hade inte gått utan ett okey från bolagen. I övrigt tycker han att det är synd att åldergränserna är som de är i USA eftersom det gör att många filmer kanske inte blir gjorda då bolagen inte alltid vill satsa på en film som blir svårare att räkna hem.

Slutligen tackar jag Fredrik Malmberg som ställde upp på intervjun och Sara Karlsdotter de Costa från Noble Entertainment som fixade möjligheten för mig att intervjua honom.

Erik Fellman