Lore

Lore

Lore

Morgonens filmtips är ingen mindre än filmen Lore. Filmen utspelar sig i Tyskland, strax efter Hitlers död och de allierade har tagit över kontrollen i Tyskland. Men för den 15-åriga Lore och hennes syskon är det bara början på kampen. Övergivna av sina föräldrar måste de unga barnen ta sig över den krigshärjade landsbygden i jakt på sin mormor.

Redan några scener in i filmen slås jag av hur vacker den är, och jag är inte alls förvånad över att den vann pris för bästa foto på Stockholms Filmfestival. Miljöerna är estetiskt tilltalande, människorna välkammade och kameravinklarna helt rätt. Det ligger dock en mörk skugga över allt jag ser, och mitt i det vackra utspelar sig en inte lika vacker historia som förmodligen inte lämnar många oberörda. Det är tungt, mörkt och bitvis har jag lite ont i kroppen när jag kastas in i de bottenlösa känslorna hos individerna på duken.
Det är dock något som saknas, och trots att historien är tänkvärd och otroligt viktig skulle jag personligen önska lite mer spänning och oväntade vändningar för att kunna sätta ett högt betyg. Jag tycker tyvärr, trots de otaliga priser den har kammat hem, att filmen blir lite platt, att den kunde ha lärt oss lite mer om den sidan av kriget som vi inte är vana vid att se men nu faktiskt får en inblick i. Enligt mig slutar dessutom filmen en aning för tidigt, inte för att den är för kort utan snarare för att jag känner mig lite tom när jag lämnar salongen.

Lore tillhör verkligen kategorin bra filmer. Den är otroligt välgjord och vacker film även om det är en mörk och tung film i samma vända. Det är inte ofta man får följa med i en historia från förlorarens synpunkt, i detta fall det tyska folket som måste anpassa sig efter att det har förlorat kriget. Även om filmen har en bra skådespelerska i rollen för Lore så känns det som att något fattas i filmen för att det ska bli en otroligt bra film, istället för bara en bra film. Men jag tycker fortfarande att det är en sevärd film som visar en syn som inte är direkt så vanlig i filmer om andra världskriget.

Betyg : 3 Porslinsdjur av 5 möjliga