Nymphomaniac

nymphomaniac-poster

Nymphomaniac

I Lars von Triers ”Nymphomaniac” hittas huvudpersonen Joe medvetslös och misshandlad i en gränd. Hon är en självdiagnostiserad nymfoman och hennes räddare är Seligman, en omtänksam och ensam man som tar med henne hem till sig. Där tar han hand om henne, frågar ut henne om hennes liv och blir fascinerad när hon berättar om sin erotiska resa från födseln till 50-årsåldern.

Desirée Hansson:
Alltsedan det var klart att den alltid kontroversielle och kompromisslöse von Trier skulle göra en film med titeln ”Nymphomaniac” har det talats vitt och brett om den. Jag själv var lite nervös inför visningen, och fruktade en 4 timmar lång djupdykning i svärta och ångest med scener som gjorde att jag ville täcka för ögonen. Lyckligtvis blev det inte så. Med en blandning av humor och allvar lyckas von Trier göra en film som troligtvis inte lämnar någon oberörd.
Säga vad man vill om ”Nymphomaniac” men någon porrfilm är det sannerligen inte. Det är snarare en orgie i ensamhet, tabuer, lustar och en beskrivning av att det finns människor som inte omfamnar just den romantiska kärleken. Den tar också upp en intressant diskussion om det typiskt manliga och kvinnliga som känns viktig idag.

Sexet är varken provocerande eller vackert. Det är bara uppfriskande med sexscener där innehållet inte består av två kroppar i månljus med harmonisk musik till. Det är naket, precis som den berättelse som huvudkaraktären Joe lägger fram för oss. Däri ligger också filmens styrka. Hur lite jag än kan relatera till henne vill jag veta mer om hennes historia och hur hon slutligen hamnade nerslagen i en gränd.

I rollen som Joe ser vi Charlotte Gainsbourg som gör en stark och modig prestation. Även Stacy Martin som spelar Joe i hennes yngre år gör en lysande insats. I mindre roller ser vi kända namn som Stellan Skarsgård, Christian Slater, Uma Thurman, Jamie Bell och Shia LeBeouf.
Mastodontfilmen ”Nymphomaniac” är formmässigt, känslomässigt och intellektuellt utmanande. Om än väldigt lång. Det är inte en film jag vill höja till skyarna men jag tror att få personer skulle lämna salongen oberörda.

Betyg : 3 ridpiskor av 5 möjliga