Rust and Bone

Rust and Bone

Kvällens filmtips är Rust and Bone. Ali lämnar sitt hem tillsammans med sin son och flyttar in hos sin syster i Antibes, där han försörjer sig på professionella gatuslagsmål och som dörrvakt. En kväll räddar han den attraktiva Stéphanie undan ett bråk, men deras bekantskap blir väldigt kort. Stéphanie arbetar med att dressera späckhuggare, och när en olycka förändrar hennes liv vänder hon sig till Ali som sin livlina att ta sig ur sin djupa depression.

Redan i de inledande scenerna känner jag att det här är en film som kommer att beröra mig mycket djupt och förmodligen väldigt länge. Det känns i hela salongen att de flesta nog känner samma sak, för prasslandet från godispåsarna upphör nästan omedelbart när filmen börjar. Stämningen i fotot och musiken säger att det här inte kommer att vara någon lättsmält film.
Mycket riktigt. Det är en av de tyngsta filmer jag har sett på länge, men på något märkligt sätt ändå så otroligt vacker. Det förhållande som utvecklas mellan Ali och Stéphanie är å ena sidan så filmiskt vackert, å andra sidan så smutsigt att jag mår illa – precis som Alis förhållande till sin son. Trots allt det mörka finns det ändå stunder då jag ler och känner hopp, och det är kanske det som gör filmen så fantastiskt bra. Alla sinnesstämningar gör sig påminda.
Att jag är blödig vet jag, men det var längesen jag satt med tårar i ögonen hela andra halvan av en film…och det faktum att tjejen bredvid mig fortfarande satt och grät mot sin kompis axel när jag lämnade salongen efter filmen säger en del om dess styrka.

Betyg : 4 havsvågor av 5 möjliga