Searching For Sugar Man

Searching For Sugar Man

Searching For Sugar Man

Ett av dagens filmtips är Searching for sugar man. Filmen handlar om Rodriguez som misslyckades med sin skivkarriär i det tidiga 1970-talets USA. Hans skivor sålde inte ens hundra exemplar och han försvann, han förmodades ha tagit livet av sig under en misslyckad konsert. Men, utan hans egen kännedom, blev hans låtar allmängods i Sydafrika. Under Apartheidregimens hårda förtryck blev texternas fredsbudskap politiskt sprängstoff. En dag bestämde sig två sydafrikanska fans att försöka ta reda på sanningen om vad som hade hänt med deras hjälte.

När filmen rullar igång slår det mig ganska snabbt att det är smått ofattbart att jag aldrig har hört talas om Rodriguez, och det gör mig dessutom lite ledsen att han själv visste lika lite om sin storhet som jag gör. Resan jag får följa med på för att söka efter den mytomspunne mannen bakom skivorna med den Dylan-influerade musiken är helt otrolig och oväntat spännande, och det är fascinerande hur många myter som kan uppstå kring en person som ingen egentligen känner eller ens vet vem det är. Än mer fascinerande är att huvudpersonen själv kan förbli helt omedveten om alla myter, rykten och ikoniseringen av honom. Musiken är fantastisk, och som sagt – det är mycket Dylan över låtarna och jag kan inte för mitt liv förstå varför han inte blev större i USA än vad han blev.
Searching for Sugar Man är en väl sevärd dokumentär som inte lämnar någon oberörd, och självklart fäller jag några tårar mellan mina välmående leenden när jag sitter där.

Betyg : 4 Myter av 5 möjliga