The Post

The Post

Morgonens filmtips är ingen mindre än The Post som går upp på bio den 26 Januari. Filmen handlar om följande: I juni 1971 tog New York Times, Washington Post och nationens stora tidningar modigt ställning för yttrandefrihet och rapporterade om The Pentagon Papers, den massiva mörkläggningen av regeringshemligheter som spände över fyra decennier och fyra amerikanska presidenter. Vid den tiden försökte Washington Post’s Katherine Graham fortfarande att hitta sin plats som landets första kvinnliga tidningsutgivare, och Ben Bradlee, tidningens labila men drivna redaktör, försökte förbättra den kämpande tidningens rykte. Tillsammans bildade de två ett osannolikt lag, då de var tvungna att samarbeta och fatta det djärva beslutet att stödja The New York Times i deras försök att bekämpa Nixonadministrationen i deras exempellösa försök att begränsa yttrandefriheten (The First Amendment).

Steven Spielberg ger i The Post sig på en tung och mycket viktig historia. Den av försvarsminister Robert McNamara initierade studien kring amerikanska soldaters verkliga syfte i Vietnam visade sig avslöja att de unga soldaterna fortsatte att sätta sina liv till, trots att både presidenterna och de högsta befälen visste att chansen att vinna kriget var obefintlig. Studien hölls hemlig i många år tills den hamnade i händerna på New York Times, som valde att publicera den uppseendeväckande informationen.
Tidningen stämdes av den amerikanska staten, och när i stort sett hela studien – 4000 sidor – hittar till Washington Post lämnar det ett svårt beslut att fatta hos tidningsutgivare Katherine Graham (Meryl Streep). Ska de våga publicera och stå upp för tryckfriheten trots risken att dels åtalas, dels att det nyligen börsnoterade företaget ska tappa sina investerare? Ska Vita Huset få fortsätta med sitt hemlighetsmakeri bakom de amerikanska medborgarnas ryggar eller ska ”The Post” följa konkurrenten New York Times exempel?

Med tunga skådespelarnamn som Tom Hanks och Meryl Streep, och med fantastiskt vackra och tidstypiska miljöer, återges den uppmärksammade händelsen på ett helt briljant sätt. Hanks och Streep är precis så bra som man hoppas och de två timmarna rusar förbi. Det är bitvis något för politiskt invecklat för att helt hänga med, men även för en novis på amerikansk politik som jag är det en fröjd att följa det som sker på duken. Pressfriheten, som naturligt är den dominerande frågan i filmen, kantas dessutom av Katherine Grahams livsöde och hennes personliga kamp som kvinna att hålla familjeföretaget på rätt köl efter sin mans självmord. Att ta det svåra beslutet om att publicera trots att både hennes eget och företagets öde står på spel visar på ett otroligt mod som känns smått ofattbart. Streep är precis så vass i sin roll som man storögt anar att verklighetens Katherine Graham var.

The Post är en fantastisk film med ett otroligt viktigt budskap. Filmen må utspela sig på 70-talet, men ämnet känns skrämmande aktuellt även 2018. Något säger mig att det här inte kommer att bli Donald Trumps favoritfilm.

Betyg : 4 av 5 möjliga