Argo

Argo

Kvällens filmtips är ingen mindre än filmen Argo som basseras på en verklighändelse från 80 talet. Vi får följa hur CIA ihop med Kanada gör upp en plan att få ut sex stycken amerikanska medborgare som har flytt till den kanadensisk diplomat efter att den amerikanska ambassaden blivit stormad.

Filmen tar ett litet tag att komma igång och blir varm i kläderna. Men efter att filmen tagit lite fart så blir den spännande och kommer att få er på helspän. Har alltid haft en förkärlek till filmer baserande på verkliga händelser och Argo är inget undantag, dock kan de efteråt vara lite irriterande att inte veta vad dom kan ha lagt på eller ändrat lite på för att få till en bättre och mer spännande film. Men Argo är en film som jag tycker att man bör se på bio så att man kommer i rätt stämning vilket gör att man blir nervös åt människorna i filmen. Vi har Ben Affleck som regissör för filmen samt att han spelar huvudrollen i filmen och han lyckas göra båda sakerna riktigt bra.

Filmen är faktiskt lite seg i starten, men låt er inte luras! Den till en början lite 70-talsbleka och mossigt dokumentärliknande känslan i filmen övergår nämligen ganska snart till en nagelbitare utan dess like. Det var längesedan jag satt med mitt hjärta i halsgropen, en puls på 200 slag i minuten och vred på mig i en biostol – men när Argo rullar på duken gör jag det. Med råge.
Det är en spänning som nästan blir för mycket att hantera, och tanken på att det som utspelar sig framför mig är en filmatisering av en verklig händelse få mig bara att känna stressen och ångesten ännu starkare. Det blir aldrig någonsin självklart hur allting ska sluta, och jag känner mig mentalt trött när jag kliver ut från salongen. Trött men förvånad över hur 120 minuter kan passera så otroligt snabbt – ett tecken på en riktigt bra film.
Ben Affleck är briljant i rollen som sammanbiten CIA-agent, och att en av mina absoluta favoritgubbar Alan Arkin (ni vet ”grandpa” i Little Miss Sunshine) dyker upp med en underbar personlighet full av skrattretande och smått arroganta repliker gör verkligen inte hela upplevelsen sämre. Argo är verkligen en av de bättre filmer jag har sett på länge.

Betyg : 5 Rymdskepp av 5 möjliga