Guldbaggen 2011

Guldbaggen

Filmkritikerna var på Guldbaggen i år för att se vilka som skulle vinna samt ta kort på folket som var där. Guldbaggen hålls i början av varje år för att dela ut priser till de filmer som har stått ut under de föregående året. I år så höll Petra Mede i Guldbaggen och jag måste säga att jag tycker hon gjorde ett riktigt bra jobb med att underhålla publiken med en blandning av skämt och förberedda parodier på av svenska filmer där hon satte in sig själv i filmen. Sen ska även ett stort tack riktas till alla dom som arbetade med årets Guldbagge då dom fick till en riktigt bra tillställning både under prisutdelningen och till efterfesten.

Jag hade lite gissningar innan Guldbaggen och det gick sådär, då jag gissade att Svinalängorna skulle ta hem priset för bästa film vilket de inte blev. Istället tog filmen Sebbe hem priset för bästa filmen vilket den helt klart också förtjänar då den precis som alla filmerna som va nominerade i den här kategorin förtjänade att vinna och det går ju inte att gissa rätt varje gång. Dock fick jag rätt i gissningen om att Alicia Vikander tog hem priset för bästa kvinnliga huvudroll, hade hon inte vunnit de vet jag inte vad jag hade trott. Sen fick jag en felgissning igen då jag trodde att bästa kvinnliga biroll skulle vinnas av Tehilla Blad en den vanns istället av Outi Mäenpää för sin roll i Svinalängorna. Sen avslutade jag med att gissa rätt på då Peter Dalle skulle få en guldbagge för bästa manliga biroll för sin insats i filmen Himlen är oskyldigt blå.

Mer än så vågade jag inte gissa innan själva Guldbaggen då alla nominerade har varit riktigt bra. Men Pernilla August var den som tog hem en Guldbagge för Bästa Regi. Sen har vi mannen som vann bästa manliga huvudroll var ingen mindre än Joel Kinnaman för sin starka roll som JW i Snabba Cash. Men Joel Kinnaman var inte den enda som knep en guldbagge för sina insatser gällande Snabba Cash utan Aril Wretblad tog en Guldbagge för bästa foto. Bästa manuskript knep Lisa Langseth för manuskriptet till filmen Till det som är vackert. Miraklet i Lourdes knep Guldbaggen för bästa utländska film medan Tussilago vann Guldbaggen för bästa kortfilm.

Bästa dokumentärfilm blev i år filmen Ångrarna som knep den Guldbaggen. Några andra som också vann en Guldbagge är Magnus Börjeson, Ola Simonsson och Johannes Stjärne Nilsson för sin insatts i Sound of Noise. Sen fick även Åsa Mossberg en Guldbagge för sitt arbete med filmen Svinalängorna och Jeanette Klintberg fick en Guldbagge för sitt arbete med Snabba Cash. Sen får vi inte glömma bort Mona Malm som hederspris i form av en hedersguldbagge.

Ett sista tips, får ni någon gång möjligheten att vara med under själva guldbagge galan så tacka inte nej. Det va verkligen hur roligt som helst att få vara med och om man ska ge betyg i sann filmanda så får Guldbaggen 2011 fem guldbaggar av fem möjliga.

Klicka på bilderna för att se hela bilden