Les Misérables

Les Misérables

Morgonens filmtips är en musikal vid namn Les Misérables. Filmen utspelar sig under tidigt 1800 tal i frankrike. Vi får följa fången Jean Valjean från det att han friges efter ett långt straff, men han är evigt märkt från sitt snesteg. Jean Valjean förföljas av sitt förflutet i form av polisen Javert som är på ständig jakt efter Jean Valjean.

I huvudrollen ser vi Hugh Jackman som Jean Valjean som gör rollen otroligt bra. Visst först inte vad jag skulle tycka om filmen, då dom sjunger ungefär ca 95-98% av allt som sägs. Filmen är fullspäckad med stora stjärnor som sjunger för allt vad dom är värda. Hugh Jackman är även nominerad för en Oscar för bästa manliga huvudroll. Sen har vi den vackra Anne Hathaway som gör rollen som Fantine så bra att även hon har blivit nominerad till en Oscars för bästa kvinnliga biroll. Utöver de så har Russell Crow en stor roll i filmen som den plikttrogna polisen Javert, trodde inte han skulle vara så bra som han var i den här filmen, han överraskade mig iallafall. Utöver dom så är filmen fylld med andra så som Amanda Seyfried, Sascha Baron Cohen, Helena Bonham Carter m.m. och det är inte konstigt att filmen även är nominerad för en Oscar för bästa film. Les Misérables är rätt så lång, över två och en halv timme men när ni sätter er i biosalongen så kommer ni inte märka av det.

Markus Nilsson:
Jag har alltid haft svårt för musikaler, kanske för att musiken känns pretentiös och lite för välsjungen. Jag har också alltid haft svårt för kostymdraman, kanske för att det känns som att jag sitter och kollar på folk som lajvar.
Les Misérables är både och, men jag lyckas ändå inte irritera mig. Varken på den pretentiösa musiken eller på lajvandet. Det känns faktiskt ganska naturligt med sjungna repliker och på sina ställen lyfter det verkligen känslan i filmen.
Manuset är i princip kopierat rakt av från musikalen och det håller bra även för film tycker jag. Allra mest imponerar skådespelarna, gedigna skådespelarinsatser toppas med väldigt bra musikaliska nummer. Filmens höjdpunkt står Anne Hathaway för när hon sjunger den klassiska I Dreamed a Dream på ett alldeles fantastiskt sätt!

Sandis:
Les Miserables var en helt fantastisk film. Att de sjunger hela tiden störde mig inte alls och jag såg det mer som ett intressant sätt att följa en story på. Anne Hathaway spelar helt magiskt och äkta och man fångas in i hennes sångröst på en sekund. När hon sjöng ”I dream a dream” var det svårt att hålla tillbaka tårarna och det snyftades från hela biosalongen. En del säger att skådespelare ska hålla sig till skådespel och inte till sång, men jag tycker att man ska se det fina i det. Man behöver inte ha en bra sångröst för att det ska bli fint. Jag tycker snarare att det fina var att en del inte sjöng så bra för det fick det att kännas mer äkta då. Det här är en film som man ska se då man vill se en riktigt bra, men otroligt sorglig och fin, musikal.

Betyg : 4 Look Down av 5 möjliga