Lone Survivor

Lone Survivor

Lone Survivor

Dagens filmtips är Lone Survivor. Filmen är baserade på verkliga händelser där vi får följa fyra Navy SEALs på ett hemligt uppdrag. Operation Red Wings heter uppdraget och deras mål är att döda en ökänd Talibanledare Ahmad Shahd i Juni 2005. Men uppdraget går inte som planerat och vi får följa när dom försöker ta sig därifrån.

Lone Survivor är en gripande berättelse om ett gäng olika personers livsöden under några dagar i Juni 2005. Titeln på filmen avslöjar lite vad som kommer hända med de fyra Navy SEALs gubbarna som är ute på uppdrag. I huvudrollen har vi Mark Wahlberg som spelar Marcus Luttrell, jag tycker att han gör rollen bra. Gillar nästan alltid verklighetsbaserade filmer och tycker även den här är intressant, visst man vet vad som kommer hända. Men det är mycket samma sak genom hela filmen vilket kan bli lite tröttsamt i längden. Men helt klart en film värd att se på bio.

Amerikanska soldater i Afghanistan. ”Based on true acts of courage”, och det osar om patriotismen redan innan filmen drar igång. En krigsfilm á la Hollywood är (nästan) alltid en krigsfilm á la Hollywood och Lone Survivor är tyvärr inget undantag.
Jag är hoppfull till en början och tänker att det kanske kommer att bjudas på någonting djupare än eldstrider, trasiga kroppsdelar och amerikanskt brödraskap när det är som starkast…men icke. När det väl börjar skjutas och bombas känns det som att ammunitionen aldrig ska ta slut. Visst – med tanke på att det är en (delvis?) sann historia som rullar på duken så är det svårt att låta bli att bli lite berörd och smått imponerad över modet och drivkraften hos de unga män som offrar allt för sitt land, men det blir i ärlighetens namn lite för mycket pang pang för min smak.
Självklart kommer det ett par tårar – det är ju mer regel än undantag i min värld – men jag hade verkligen önskat lite mer story och lite mindre visuellt lidande för att sätta ett högre betyg. En halvtimme av den hela timmen av vinande kulor och sprängda jordhögar hade gärna fått lämna plats åt att istället förklara konflikten i Afghanistan närmare, och även om det är rörande och berörande på slutet så når det ack så viktiga budskapet inte riktigt fram. Iallafall inte till mig.

Betyg : 3 Skottskador av 5 möjliga