The Place Beyond the Pines

8050_pines

The Place Beyond the Pines

Dagens filmtips är ett riktigt episkt men lågmält drama. Vi börjar hos Luke (Ryan Gosling) som lever ett kringflackande liv som motorscykelstuntman på ett tivoli. En kväll efter ett uppträdande får han veta att han har en ett år gammal son med Romina (Eva Mendes). Luke bestämmer sig för att vara den far han själv saknat och lämnar tivolit. Livet utanför cirkusen visar dock inte vara helt lätt och den före detta stuntmannen börjar använda sina motorcykelkunskaper för att råna banker. I början går det bra men, livet blir ändå inte riktigt som Luke vill. Frustrationen växer och under ett aningens överilat rån korsas Lukes och den ambitiösa polismannen Averys (Bradly Cooper) vägar på ett sätt som gör att hela bådas liv förändras på ett ögonblick.

Den här filmen är lite annorlunda mot vad man brukar se Ryan Gosling och Bradley Cooper men den är fortfarande riktigt bra. Det är en seriös och tung film där vi får följa många livsöden, svek, kärlek och det förflutna. Filmen är väldigt intensiv från början till slut och även om allt hänger ihop från början till slut så är filmen lite uppdelad i tre kapitel. Filmen bjuder på mycket drama från början till slut med en hel del spänning inblandat i smeten. Både Bradley Cooper och Ryan Gosling gör ett riktigt bra jobb i den här filmen där deras karaktärer brottas med sitt förflutna.

Hanna Magnusson:
Det här är en bra film med en fin balans, trots att det faktiskt är tre berättelser och olika perspektiv som presenteras. Bilderna vi bjuds på är vackra och svepande, takten som scenerna avverkas i är stillsam och bjuder till eftertanke. Den allmänna lågmäldheten i filmen gör att de scener som faktiskt är snabba och actionfyllda, blir riktigt spektakulära.
Skådespeleriet är också svårt att kritisera. Speciellt Gosling gör en bra tolkning av den trasiga själ som är Luke. Men de andra är inte långt efter. Bradly Cooper gör en av sina absolut bästa roller som en smart, ambitiös men, ska det visa sig, aningens osympatisk polis. Reaktioner och dialoger känns i huvudsak naturliga i förhållande till hur vi lär känna karaktärerna. Det enda man kan störa sig på är hur stereotypt amerikanska ideal som förmedlas, men är man inte överanalytisk (som undertecknad tenderar att vara)så är det nog ingenting som stör. Det är trots allt en amerikansk film och vi vet alla att de har vissa käpphästar som de verkar finna svåra att utmana och gå ifrån.
Kort sagt är det här en bra film. Har du 2 timmar och 20 minuter över en lite kall och eftertänksam Söndag (eller fredag) och vill uppleva ett svepande, bildskönt drama med kortare men ack så effektfulla actionsekvenser, tveka inte. Är du dessutom ett Gosling-fan så finns det bara en sak att göra, se den!

Betyg : 4 Spraymålade motorcyklar av 5 möjliga