127 Hours

127 Hours

Kvällens filmtips är 127 Hours som baseras på en sann berättelse, och filmens fokus är på hur äventyraren försöker hantera situationen timma för timma, dag för dag. Det är en riktigt intressant skildring av hur stark människans vilja är att överleva, och som åskådare så blir man imponerad i slutändan av hur filmskaparna har lyckats hålla en fängslad med en så minimalistisk approach.

Utöver den klippklyfta där huvuddelen av filmen utspelar sig så får man bara en inledande presentation av äventyraren som person då han utforskar andra delar av det landskap han är på äventyr i, och ett antal återblickar från hans liv när han försöker kämpa för att hålla sitt psyke samman. I efterhand så måste det sägas det inte är något man reflekterar över medan man ser filmen.

Det ska sägas att det här inte är en film som skall ses av känsliga personer. Den må innehålla mycket mindre blod, våld och otrevligheten än valfri action- eller skräckfilm, men det är några scener där det är väldigt påtagligt och realistiskt skildrat.

Zeroc: Ja vad ska man säga om den här filmen förutom att alla borde se den, de va en riktigt bra och tung film. Det är inte den mest lättsmälta filmen man har sett och det är på grund av att den är baserad på en sann händelse. Det är något med filmer som är baserade på en sann händelse som gör dom så mycket bättre. James Franco gör ett riktigt starkt framträdande i huvudrollen på den här filmen och han lyckas verkligen fånga in publiken i känslan av att sitta fast helt ensam i ödemarken.

Gästfilmkritiker Patrik: 127 timmar är en speciell film på många sätt och vis. För det första så kan hela storyn presenteras på en enda mening, och de flesta, om inte alla, som kommer se filmen vet redan vad den handlar om; En äventyrare är med om en olycka som gör att han blir fastkilad mellan en sten och en klippa. Det här är hela upplägget för filmen, och även det som gör det till en sevärd film.

Allt som allt har jag svårt att sätta ett ordentligt betyg på den här filmen. Om man ser till rent underhållningsvärde så är det långt ifrån toppbetyg, och det är det närmaste motsatsen man kan komma till en ”feel good movie”, men det är ju å sidan tanken med den. Om man däremot är ute efter en oerhörd skildring av mänskligt beteende då är det här verkligen en film att överväga!

Betyg: 4 händer av 5 möjliga

Köp filmen här
Facebook