I nöd eller lust

nodellerlust

I nöd eller lust

Morgonens filmtips är en rolig men lite mörk svensk komedi. Där större delen av filmen utspelar sig på och under ett bröllop. Men allt är inte så perfekt som många gärna vill att det ska vara under ett bröllop.

I nöd eller lust är från samma personer som gav oss tomten är far till alla barn och vissa av skådespelarna kan man även känna igen från filmen. Och även som den filmen så bjuder även den här på en dag som ska vara prefekt i många ögon men som oftast är långt ifrån perfekt för alla, och även denna gång lyckas dom bra med att skildra det. Jag tycker att den här filmen är helt okey, och ni ska gå och se filmen om ni vill få er några skratt.

En familj full av intriger, hat och trassliga relationer – har vi sett den förut? Det går inte många minuter in i filmen innan jag får Tomten är far till alla barnen-vibbar och känner igen känslan av familjeproblem, men det är väl inte så konstigt med tanke på att Kjell Sundvall ligger bakom båda filmerna. Eftersom jag gillade den tidigare skarpt hade jag ganska stora förväntningar (i svensk komedi-mått mätt) när jag satte mig i salongen.
Men nej, den håller inte måttet. Skådespelarlistan är visserligen imponerande men den lyfter aldrig från lite tokrolig och trivsam till den nivån där man skulle vilja ha den. Johan Ulveson gör som alltid en bra insats, Dan Ekborg likaså. Men resten – nja. Jag är inte jätteimponerad och skämten faller oftast platt, även om det finns små ljusglimtar här och där när jag faktiskt skrattar ganska gott.
När eftertexterna går känner jag mest ”jaha”, och jag hade nog mått precis lika bra om jag inte hade spenderat en och halv timme framför bioduken.

Betyg : 3 Äktenskap av 5 möjliga