Jobs

jobs

Jobs

Kvällens filmtips är filmen Jobs där vi får följa med på den sanna historien om den nu bortgångne Steve Jobs som är grundaren av Apple. Vi får följa med på resan som tar Jobs från att vara en hippie tills det att han blir en av dom största inom IT världen.

Då kommer en film som många har sett fram emot då många avgudar mannen som filmen handlar om. Och visst filmen är intressant och han är väldigt fascinerande man som har lyckats med något få andra män har gjort. Och det kan jag hålla med om man får en hel del fakta om mannen som många ändå inte vet så mycket om. Gillar både Ashton och Josh i sina roller i filmen men utöver att man får lite fakta om Steve Jobs så bjuder inte filmen på så mycket mer. Men är ni intresserad av Steve Jobs och inte vill läsa en bok så är den är filmen bra men så mycket mer än så kommer inte den här filmen att ge er.

Fredrik Berglund:
“I can’t work with other people”.
Ett citat som skulle kunna komma från vilken entreprenör som helst men är givetvis levererad av citatmaskinen och garageentreprenören nummer ett – Steve Jobs.

I ”Jobs” framgår det filmen igenom, med all önskvärd tydlighet, att Jobs har levt efter att jobba med rätt människor. Du är med eller mot Jobs. Du delar hans synsätt och vision, annars är du ute. Den som direkt gör detta är Steve ”Woz” Wozniak – ärkenörden som löder komponenter till ett tangentbord som går att koppla till en TV. En koppling som han själv inte alls ser värdet av. Men det gör Jobs. Och det gör Mike Markulla. Och november 2013 även den svenska biopubliken.

Mike Markulla är investeraren som besöker det numera världsberömda garaget i Mountain View och river av en förhandling med Jobs i bästa Dragons Den-stil. Ja, resten är verkligen historia. Och det är just historien som Jobs levererar. Med en känsla av påslaget Instagram-filter ser vi bl.a. Jobs flummiga ådra som syratrippande student på Reed University, Ipodlanseringen och papparollsförnekelse.

Men framförallt ser vi Jobs storhet. Entreprenören Jobs.

”Do you want to sell sugared water the rest of your life or come work with me and change the world”.
Förmodligen skulle varje trygghetstörstande tjänsteman I linjen svara nej på den frågan. Pepsis dåvarande VD John Sculley kunde dock inte motstå Jobs one-liner utan tackade ja och tog med det också över Apples roder.

Alla entreprenörer gör dock misstag. Sculley var ett sådant.

Och eftersom du, din sambo eller din kollega läser detta på en Macbook, Iphone eller Ipad så är Jobs revansch efter debaclet med Sculley mer än känd varpå det på något sätt är befriande att ”Jobs” använder Ipoden som avgränsande tidsstämpel. Jag har dock svårt att se att det inte finns mer och bättre filmvänliga episoder från Jobs och Apples liv än de stories som faktiskt levereras.

Men Ashton Kutcher då? Porträttlik och trovärdig.

Som inspirationsfilm till dollarsugna Internetentreprenörer är ”Jobs” helt ok. Idéerna, drivet, kreativiteten, försäljningen, tajmingen, teamet, investerarna, ägarproblemen, framgången och bakslagen – allt är med. Men det är också ungefär det vi får. Senaste filmen ut i samma anda var skildringen av Zuckerberg och spelet bakom Facebook i ”The Social Network”. Att Zuckerberg överhuvudtaget skildras på stor duk före Jobs samt Facebooks galna tillväxttakt de första åren speglar rätt väl om vad ”Jobs” saknar – entreprenöriellt tempo. Filmen alltså – inte Steve.

Betyg : 3 Äpplen av 5 möjliga