The Hobbit: The Desolation of Smaug

hobbit

The Hobbit: The Desolation of Smaug

Kvällens filmtips är The Hobbit: The Desolation of Smaug. Här får vi åter följa Bilbo Baggins och hans dvärgar när de är ute på äventyr. Den här gången tar deras äventyr dom ännu närmre deras slutgiltiga mål som är att återta det land som en gång i tiden var deras.

Har man läst boken och tänker att det ska vara som det är i boken kommer ni bli besvikna av den här filmen. Om ni i sin tur gillade första filmen som inte heller den följde boken direkt så kommer ni även att gilla den här filmen då ni åter få se ett par kända ansikten från Sagan om ringen filmerna. Filmen är ändå otroligt välgjord och påkostad, dock lite lång i min smak. Men ni kommer få se en hel del action i den är filmen jämte första filmen i serien. Sen får vi även se Mikael Persbrandt i den här filmen, även om han inte är med mycket så är det roligt att se. Men filmen är storslagen och gör sig bäst på bio skulle jag säga.

Sandis Amorpour:
När jag såg den första Hobbit-filmen tyckte jag att den var sådär. Jag hade riktigt höga förväntningar och blev besviken när filmen var gjord lite ”komisk”. Hade hellre sett att den var mörk och hemsk som Lord of the Rings, men samtidigt så förstår jag varför de har gjort så; den skulle nå ut till en större målgrupp. Folk som inte har hängt med i LOTR-filmerna ska kunna se The Hobbit ändå och det tycker jag är bra, även om den blev lite fjantigare än vad jag hade förväntat mig.

När jag skulle se den andra filmen hade jag inte lika höga förväntningar och jag blev riktigt glatt överraskad. Jag tyckte det var fantastiskt att se Persbrandt i en så stor film. Även om hans roll var kortvarig så var det en riktigt grym karaktär han fick spela och jag hoppas vi får se mer av honom i tredje filmen. Jag blev glad att se Legolas igen och blev riktigt imponerad över Tauriel (Evangeline Lilly). Hon blev en av mina favoritkaraktärer i filmen med hennes godhjärtade personlighet. I den här filmen fick vi även se Smaug! Han var coolt animerad och det ska bli spännande att se mer av honom.

Som sammanfattning tyckte jag om den här filmen mer än den första. Det var mer action och man fick se häftiga och intressanta karaktärer. Jag hoppas att tredje filmen håller samma nivå som denna. Jag tycker att man borde se den här filmen på bio för det är en riktig bio-film och ger mycket känsla där inne i biomörkret.

Betyg : 3 Drakar av 5 möjliga