Tillbaka till Bromma

tillbakatillbromma

Tillbaka till Bromma

Kvällens filmtips är den svenska komedin Tillbaka till Bromma. En dokumentärfilmare vid namn Martin följer Anders, Kennet och Steven som är tre killar som alla gick i samma klass på Bromma gymnasium 1994. Idag är de 38 år och bor alla kvar i Bromma men de är i helt olika skeden av livet och Martin tar vid sin dokumentärfilm igen.

Tillbaka till Bromma är en underhållande film som tvingar tittaren att vara med dom tre killarna i många jobbiga och pinsamma situationer, men även roliga och allvarliga stunder. Ingen kommer kunna gå och se den här filmen utan att känna igen sig lite i någon av de olika rollerna. Peter Magnusson som i den här filmen spelar tre roller själv gör de olika karaktärerna otroligt bra. Och även fast Steven, Anders och Kennet verkligen är totalt olika varann så kämpar alla efter något och det är att få vardagen att fungera. Det här är en film jag tycker ni borde gå och se på bio.
En vilsen själ som flyr fältet så snart pressen över att bli vuxen smyger sig på, en vattenkammad hot shot med vräkig villa och den perfekta ytan, och klassens tönt som fortfarande inte har hittat flytet. En svensk komedi med samma person i tre av rollerna – kan det verkligen bli bra? Svaret är ja.
Peter Magnusson är verkligen helt makalös på att hitta rätt i sina karaktärer och sätter detaljerna så bra att jag kommer på mig själv med att le i biomörkret. Igenkänningen är hög, och även om jag inte känner igen mig klockrent i någon av karaktärerna har jag stött på dem alla. Flera gånger. Ångesten ligger bitvis som en blöt filt över hela biosalongen, och det är nog många som blir påminda om att allt inte alltid är vad det verkar vara här i livet. Visst är det en känsla av sketch snarare än långfilm, men det är onekligen en rolig sketch.
Flera gånger får jag rätta till hållningen i stolen efter att ha försökt sjunka genom golvet, och ännu fler gånger kommer jag på mig själv att säga ”nej” högt för mig själv. Det är dock inte ett nej för att jag inte gillar det jag ser, utan snarare för att Magnusson har en förmåga att fånga detaljerna, förmedla karaktärerna på ett briljant sätt och få mig att känna med dem på ett sätt som känns.

Betyg : 3 Grilluncher av 5 möjliga