Wild

wild-reese-witherspoon

Wild

Morgonens filmtips är filmen Wild med Reese Witherspoon. Där hon spelar Cheryl , filmen är baserad på verkliga händelser och vi får följa med Cheryl på en väldigt lång vandring inte bara fysiskt utan även mentalt.

Redan när jag såg trailern för Wild fick jag rysningar över hela kroppen. Tankarna försvann tillbaka till 2010 och min egen vandring genom Spanien – 80 mil av ensamhet, skavsår, glädje, tårar, mod och uppgivenhet – och med all säkerhet är jag färgad av det när jag sätter mig i biosalongen. Det senaste jag såg av regissören Jean-Marc Vallées var magiska Dallas Buyers Club så jag har dessutom förväntningar som nästan slår genom taket.
Jag sitter dock, trots förväntningar och nostalgiska drömbilder, mest och njuter i de knappa två timmarna som filmen rullar, nästan så att jag glömmer att det är en tragisk och svart bakgrundshistoria till varför Cheryl Strayed drar på sig ryggsäcken och helt ensam ger sig iväg för att knata 160 mil längs Pacific Crest Trail. Jag njuter av naturen, frihetskänslan i att ha hela livet på ryggen och över att det enda kravet som finns på den vandrande människan just där och då är att sätta den ena foten framför den andra och upprepa. Den som har upplevt det vet vad jag menar och den som inte har gjort det borde testa. Då och då slås jag dock tillbaka ner till verkligheten och här och där kommer det även en tår. När filmen är över har hela mitt känsloregister spelats igenom.
Reese Whiterspoon är riktigt bra i rollen som Cheryl och även efter att jag har läst boken känns det fullt rimligt att Reese är Cheryl Strayed personifierad. Fotot är magiskt, klippningen mellan nutid och dåtid är briljant och lämnar inte åskådaren en lugn stund för att ens få en chans att tycka att filmen blir tråkig eller långsam. Det händer någonting på duken hela tiden, det är välgjort och jag älskar verkligen det jag ser!

Betyg : 4.5vandringskängor av 5 möjliga