En fiende att dö för

En fiende att dö för

En fiende att dö för

Dagens filmtips blir Peter Dalles film En fiende att dö för. Filmen handlar om ett gäng forskare som beslutar sig för att bevisa Pangeateorin att vi alla kommer från ett och samma ställe. De beger sig till Svalbard för att bevisa sin teori och det hela leds av en tysk geolog vid namn Friedrich och hans assistent Leni. Med på resan finns även två brittiska forskare och en svensk vid namnet Gistav de Geer. Utöver forskarna så följer även en norsk kapten med och båten har en rysk besättning. Politiska spänningarna ökar då dom närmar sig ett världskrig och när kriget bryter ut så tvingas det att välja sin sida.

Erik Fellman: En fiende att dö för är skriven av Peter Dalle som även regisserar filmen och filmen har nästan allt man vill ha i en film. Intriger, spänning, härliga vändningar och en gnutta romans som gör att filmen nästan känns för kort då man vill se mer. Skådespelarna som är med i filmen passar otroligt bra in på sina respektive roller och efter att man har sett filmen så skulle man inte kunna tänka sig att byta ut någon av skådespelarna mot nån annan. Tom Bruke spelar den brittiska Terrence i filmen och gör sin roll riktigt väl. Sen har vi även en svensk skådespelaren Richard Ulfsäter som spelar Gustav den neutrala svensken, som för fram bilden av att det inte är så lätt att hålla sig helt neutral när det väl krisar. Jag rekommenderar er strakt att gå och se den här filmen. Vad tycker ni som har hunnit se filmen? Gillade ni den?

Betyg : 4 Ubåtar av 5 möjliga