Mammas Pojkar

Mammas Pojkar

Kvällens filmtips är ingen mindre än årets curling film, jo Mammas Pojkar. I filmen Mammas Pojkar får vi följa prästen Gunilla som gör sitt bästa för att försöka få ordning på sina vuxna söner Thor och Oden som är nästan ohälsosamt besatta av hårdrock. Sönerna lever enligt de själva ett rätt så behagligt liv, men så dyker Jenny upp som är byns lärare och sönerna försöker vinna hennes hjärta bakom ryggen på varann. Och de förändrar brödernas tidigare dynamik.

Filmen är helt okey, men verkligen inte Ulf Malmros bästa film tyvärr. Kan vara att jag gick in med för höga förhoppningar när jag skulle se den här filmen, men kände mig en gnutta besviken. Filmen bjuder på roliga onliners en efter en i princip men inte mycket mer än så och tyvärr inte tillräckligt ofta för att de ska hålla ihop hela filmen. Och för min personliga del så var det på tok för lite Kjell Bergqvist i filmen, men frågan är om ens mer av han hade kunnat rädda filmen. Så mitt tips till de som ska se filmen är att sänka era förväntningar innan ni går in i bio salongen.

Kjell Bergqvist och Björn Starrin i en värmländsk komedi signerad Ulf Malmros – med Smala Sussie och Bröllopsfotografen i minnet älskade jag filmen redan innan jag satte mig i biostolen. Kanske var det mitt största misstag, för när den väl rullar igång inser jag ju att den inte alls lever upp till mina förväntningar om ännu en svensk skrattfest. Storyn är som väntat inte den bästa – även om den är träffsäker och förmodligen känns igen av många curlingföräldrar – men det är inte heller den som har fångat mig i de andra filmerna.
Nej, det jag sitter där och väntar på är de där skratten som får det att krampa i magen och göra ont i käkarna…men de kommer inte. Visst är karaktärerna sköna och speciella á la Malmros, och visst droppas det en och annan skön oneliner, men såhär i efterhand är det inte särskilt många som har fastnat och det är inget bra tecken. Filmen lyfter liksom inte, och det hjälper inte ens att Tuva Novotny kommer in och tappert försöker hjälpa upp situationen. Det blir liksom ”ok”, men aldrig så bra som jag vill och hoppas att det ska bli – kanske för att de tidigare två filmerna överlevererade humor, eller så är Mammas pojkar helt enkelt ingen vidare film. Döm själva.

Betyg : 2 Nitar av 5 möjliga