Pain & Gain

pain_and_gain

Pain & Gain

Dagens filmtips är ingen mindre än filmen Pain & Gain. Här får vi följa en trio av personliga tränare som planerar ett kidnappningsförsök som går galet fel från början till slut. Filmen är baserad på verkliga händelser och i huvudrollerna ser vi bland annat Mark Wahlberg och Dwayne Johnson.

Som alltid har jag en förkärlek till filmer som är baserade på verkliga händelser och det gäller även denna. Den här filmen spårar ur totalt dock så vid en hel del ställen får man svårt att tro att det faktiskt har hänt, men då är dom vänliga nog och påminner en i filmen. Men vi får följa ett gäng som tycker att dom förtjänar mer än andra människor och istället för att ändra på sig själva beslutar dom sig för att ta vad dom tycker dom borde ha. Pain & Gain är helt klart en film som ni bör se, den är rolig och underhållande från början till slut.

Mark Wahlberg som bodybuilder, aka en av mina tonårsidoler välpumpad i linne. Förväntningarna när jag sätter mig i biostolen är inte låga rent visuellt, det kan jag lova. Att filmen baseras på en sann historia sänker inte ribban lägre direkt.
Ganska tidigt i filmen känner jag dock att det kommer att spåra ur…rejält. Humorn är lite skruvad, minst sagt, och ju längre in i filmen vi kommer, desto mer skruvat blir det. Det är inte för inte det mitt i en scen dyker upp en pop-up med texten ”it’s still a true story”, och det är verkligen med all rätt vi behöver bli påminda om det. Att detta har utspelat sig på riktigt i 90-talets Los Angeles känns smått overkligt, och visst är det underhållning på hög nivå. Det är rätt sällan jag sitter och skakar på huvudet åt storyn i en verklighetsbaserad Hollywood-rulle, men den här gången gör jag det mer än en gång.
Jag skulle kunna ge er rader av exempel på hur det spårar ur i form av människostyckning med häcksax, grillning av kroppsdelar och annat omänskligt, men jag lämnar detaljerna till er att själva upptäcka. Alla tendenser till blodskräck rekommenderas att lämnas hemma.

Betyg : 3 händer av 5 möjliga