The Rite

The Rite / Ritualen

The Rite

Morgonens filmtips blir filmen The Rite, eller Ritualen som är dess svenska titel. I filmen får vi följa den unge Michael Kovak som växer upp i ett begravningshem. I hans uppväxt har det bara funnits två val antingen blir man präst eller så blir man begravningsentreprenör. I sin utbildning till präst börjar han dock tveka på sin tro och får möjligheten att åka till Rom för att gå en exorcistutbildning. På grund av sin bristande tro så får han besöka Lucas som är en erfaren exorcist. Vi får följa med på Michael Kovak på sin jakt efter sin tro som är kantat av demoner.

Zeroc: Gick och såg Ritualen den 1 Mars på Galapremiären som Petré Event höll i och själva tillställningen var lyckad. Men när man kommer till filmen kan jag inte säga att den var lika lyckad. Kan ha varit att jag har haft föra höga förhoppningar om den här filmen när både Antony Hopkins är med och spelar rollen som Lucas den erfarna exorcisten samt att Mikael Håfström som har regisserat filmen. Mikael har ju ett förflutet med skräckfilm men jag kan nästan inte klassa Ritualen som en skräckfilm utan mer som en thriller film nästan om ens det. Visst hade den sina moment och visst bygger man upp de hela med att säga att filmen dels är baserad på sanna händelser men den levde inte upp till mina förväntningar. Nån mer som har sett filmen? Den har bio premiär i Sverige den 4 mars.

Gästfilmkritiker Sten-Anders Fellman: Filmen handlar om en skeptisk teologistudent Michael Kovak (Colin O’Donoghue) som motvilligt går på exorcismskolan Rom. Historien ska vara baserad på verkliga händelser då det faktiskt finns en exorsismskola i Rom och vi får veta att det i USA finns 14 st praktiserande exorcister. Förebilden till fader Lucas, Michaels lärare i Rom, ska ha utfört över 2000 djävulsutdrivningar och spelas i filmen av Anthony Hopkins.Hopskins är ju känd för sina obehagliga rolltolkningar i många skräckfilmer överaskar i denna film med att vara gemytlig och humoristisk. Jag är normalt inte så förtjust i skräckfilmer vilket jag trodde att denna var, men blev positivt överaskad, bra tempo och inte alltför mycket skräck. Förstår att den den direkt gick upp på biotoppen i USA. Det ända jag hade att invänd mot var en något overklig digital sminkning i samband med utdrivnings sessionerna.

Betyg: 3 demoner av 5 möjliga