Skräckfilm

Filmkategorin skräckfilm är till för att väcka känslor i åskådarna av filmen. En skräckfilm har som mål att skrämma den som ser filmen och väcka känslor som obehag och rädsla. Skräckfilmer har ofta ett inslag av de onaturliga i sig genom att vampyrer eller monster kan förekomma i en skräckfilm. Men en skräckfilm behöver inte ha inslag av något onaturligt så som monster utan en skräckfilm kan vara om en mördare eller liknande. En skräckfilm kan ofta tillhöra inslag av en thriller film och vise versa. I kategorin skräck så kommer ni kunna hitta alla skräckfilmer som vi har skrivit om här på sidan.

Carrie

carrie-poster-2013

Carrie

Carrie är en ny version av den klassiska filmen med samma namn från 1976. Vi får följa Carrie White (som spelas av Chloë Grace Moretz) som är utstött och mobbad i skolan. Hennes djupt religiösa mamma (Julianne Moore) försöker skydda henne från omvärlden och vill inte se sin dotter sårad. Till slut blir Carrie så pressad av sin omgivning att hon utvecklar övernaturliga krafter och använder dom för att hämnas.

Insidious: Chapter 2

InsidiousChapter2

Insidious: Chapter 2

Kvällens filmtips är Insidious: Chapter 2 som är en skräckfilm. Här får vi följa familjen Lambert som försöker ta reda på vad som hände under pappans barndom. Vad det är som gjorde att han fick en kontakt med andra sidan.

The Conjuring

the-conjuring-poster

The Conjuring

Kvällens filmtips är ingen mindre än en riktigt läskig skräckfilm vid namn The Conjuring. Filmen bygger på sanna berättelsen om Ed och Lorraine Warren som är världsberömda utredare av övernaturliga händelser, som en dag kallas in för att hjälpa en familj som flyttat in i ett hus fullt av mörka krafter.

Evil Dead (2013)

evil-dead2013

Evil Dead (2013)

Morgonens filmtips är skräckfilmen Evil Dead. Här får vi följa ett gäng ungdomar som ska spendera en helg i en avlägsen stuga. Där hittar dom en bok som består av en massa besvärjelser, när en av ungdomarna läser i boken så tillkallar dom omedveten en ond demon som tar dom i besittning.

Warm Bodies

warm_bodies

Warm Bodies

Morgonens filmtips är den något ovanliga kärlekskomedin Warm Bodies. I filmen följer vi R, en vandrande och eftertänksam zombie med förkärlek för att samla på olika saker. Han bor på ett flygplan på en stor flygplats tillsammans med hundratals andra zombies. En till synes vanlig dag då R tillsammans med sina zombievänner är på jakt efter mat stöter han på Julie, dotter till den ledande militärchefen. Julie väcker saker inom R som han inte trodde var möjligt och efter en skakig start börjar de tillsammans resan mot att rädda världen och mänskligheten.

Mama

mama

Mama

Dagens filmtips är en välgjord skräckfilm. Vi får följa två systrar som försvann för fem år sedan. Sedan deras försvinnande har deras farbror Lucas gjort allt i hans makt för att söka rätt på dem. Men efter att han hittar flickorna vid liv i en gammal stuga så byts glädjen snabbt till en undran om flickorna är det enda dom hittade i stugan.

The Collector

TheCollector

The Collector

Morgonens filmtips är en skräckfilm vid namn The Collector. Här får vi följa Arkin som är desperat och försöker hitta ett sätt att betala av hans lån till hans exfru. Han beslutar sig för att göra ett inbrott i huset han jobbar vid. Det Arkin inte vet är att en annan person också har valt ut det där huset samma kväll och riggat det fullt med dödliga fällor.

Texas Chainsaw 3D

Texas Chainsaw 3D

Texas Chainsaw 3D

Morgonens filmtips är en uppföljare till en film som hör till kategorin bra filmer. Det är nämligen Texas Chainsaw 3D. Filmen tar vid där originalet fick sitt slut, och fir får följa en ung kvinna vid namn Heather som får veta att hon ärvt ett gods i av sin mormor som hon inte visste att hon hade. Hon och några vänner ger sig ut på en roadtrip. Men det visar sig snabbt att huset bär på en hel del mörka hemligheter.