Tomten är far till alla barnen

Tomten är far till alla Barnen

Dagens filmtips tillhör kategorin bra filmer, och det är Tomten är far till alla barnen. Här får vi följa Janne som ihop med sin tjej Sara ska fira jul. Det som skiljer dom åt från andra par är att dom ska fira jul ihop med alla Saras barns pappor som alla har nya respektive. Det tillsammans med en nubbe eller två för mycket vid julbordet ger oss en underhållande historia.

Tomten är far till alla barnen är lite en sån film som antingen gillar man den eller så gillar man den inte alls, finns nog inget riktigt mellan läge i filmen. Den bjuder på otroligt många oneliners som får en att skratta så man sätter julmaten i halsen. Utöver de så tillkommer det jobbiga situationer en efter en. Sen att få följa hur Peter Haber som spelar Janne sakta men säkert bryter ihop för varje minut som går i filmen är otroligt underhållande. Sen bjuder ju alla de andra papporna och nya fruarna på intriger och underhållning i mellan allt. Har ni inte sett filmen än så ta och se den på en gång, perfekt film att se såhär under jultiderna.

Det finns nog ingen svensk film som jag har skrattat så ofta och så mycket till som ”Tomten är far till alla barnen”. Trots att jag har sett den ett otal gånger så ser eller hör jag varje gång något nytt som får mig att skratta. Det utspelar sig en minst sagt snärjig historia som bara trasslar ihop sig mer och mer för varje minut som går, och det är mer än en gång jag vill plocka fram den stora skämskudden…samtidigt som jag inte kan hålla mig ifrån att hatälska den tragiska komedin i hela soppan.
Skådespelarskaran är imponerande, och även om det är många som gör en otroligt bra insats framför kameran så är min absoluta favorit Dan Ekborg, som den självgoda och till synes totalt känslokalla Gunnar – en otroligt oskön karaktär som man mest bara vill slå på käften hela filmen.
Bullmamman Sara (Katarina Ewerlöf) gör även hon ett strålande jobb och försöker outtröttligt att hålls skenet uppe och hålla det sjunkande skeppet flytande, när resten av familjemedlemmarna (och deras nya familjer) hackar större och större hål i skrovet. Underhållande och pinsamt i en härlig blandning!
Tomten är far till alla barnen är snart 15 år gammal, men den är enligt mig fortfarande en av de bästa svenska komedierna någonsin.

Filmklipp:

Betyg : 3.5 adoptivbarn av 5 möjliga