True Grit

True Grit

True Grit

Morgonens filmtips är filmen True Grit som är en remake av originalet som kom 1969 med samma namn. Filmen utspelar sig under vilda västern tiderna i USA, och vi får följa med på berättelsen om en ung tjej som är fast besluten på att hitta sin fars mördare till varje pris. Till sin hjälp har hon en försupen U.S. Marshal och en Texas Ranger som inte kommer så bra överens alltid. Vi får följa med på jakten genom ett fantastiskt landskap efter en kallblodig mördare.

Filmkritikerna diskuterar True Grit:

Erik: Har ännu inte sett originalet från 1969, men då jag verkligen gillade filmen så får jag ta och göra det snart. Kan ju knappast vara en dålig västernfilm när John Wayne är med i den. I den nya versionen så har John Wayne bytts ut mot Jeff Bridges som spelar den hårda U.S Marshal vid namn Rooster Cogburn vars rykte säger att han hellre skjuter först och ställer frågor efteråt. Jeff Bridges spelar rollen bra som den hårda och känslokalla Rooster som framåt slutet av filmen visar sina känslor för den lilla tjejen som följt med på äventyret. Matt Damon som spelar La Boeuf spelar rollen som den lite mer skötsamma Texas Ranger som är lite bättre på att följa alla regler och lagar än vad Rooster. Tillsammans med Hailee Steinfeld som spelar den unga flickan Mattie Ross som vill hämnas på sin far ger de sig ut på ett äventyr som de sent kommer att glömma. Så tycker ni att det är en bra äventyrsfilm? Bättre eller sämre än originalet?

Filmtrailer för filmen True Grit:

Betyg: 4 Ögonlappar av 5 möjliga