Mörkt Vatten

Mörkt Vatten

Mörkt Vatten

Kvällens filmtips är den svenska thriller dramat Mört Vatten som går upp på bio den 13 Juni. Vi får följa Daniel som är ung fastighetsmäklare och som siktar på att fixa partnerskap i firman snart. Bara en sak kan stå i hans väg och det är romansen han har ihop med Marie som är chefens fru. Tillsammans ger de sig ut på en romantisk weekend till ett öde hus i skärgården som Daniel sak sälja. Ett problem som dyker upp är George, en polsk arbetare som inte riktigt är klar med allt som ska göras med huset innan det ska säljas efter helgen. Stämningen byts snabbt ut från romantisk och trevlig till lite smått obehaglig.

Erik Fellman: Mört Vatten är en film av Rafael Edholm, och hans tredje film bakom kameran. Mörkt Vatten är en spännande och delvis nervkittlande thriller. Vi får tidigt i filmen bekanta oss med George som spelas av Andrzej Chyra. Han är en central roll i filmen och genom hela filmen försöker man förstå sig på om han är rolig eller läskig, snäll eller elak, missförstådd eller djävulsk. Och Andrzej gör denna svåra balansgång genom hela filmen otroligt klanderfritt. Sen har vi Daniel som spelas av Sverrir Gudnason. Ungtuppen som vill visa framfötterna och visa att han faktiskt också kan vara alfahanen. Samtidigt som han vill visa sig på styva linan för Marie så vill han inte att det ska bli offentligt innan han blir partner i firman. Sist har vi Marie som spelas av Helena af Sandeberg, som är hemmafrun som har tröttnat på tryggheten i sin vardag. Men är hon verkligen redo att offra tryggheten för kärleken är något som vi får svar på i filmen. Filmen är bara 80 minuter lång, men var inte oroliga för de för när filmen är klar så känns det inte som att filmen har varit kort och de är inte på något dåligt sätt. Dom leker även med musiken och ljudet i filmen för att skruva upp spänningen och här tycker jag att de har lyckats väldigt bra i nästan hela filmen, de var några enstaka ställen jag inte riktigt tycker att dom fick till det helt 100. Men utöver det så bjuder Rafael Edholm på en spännande thriller film där ni kommer sitta på helspänn till och från i biosalongen. Vad tycker ni som har hunnit med att se filmen?

Betyg : 4 Äppelträd av 5 möjliga