Spring Breakers

spring-breakers

Spring Breakers

Dagens filmtips är Spring Breakers. Här får vi följa fyra tjejer (Selena Gomez, Vanessa Hudgens, Ashlye Benson och Rachel Korin) som är beredda att göra allt för att få ihop pengar till åka till Miami under spring break. Väl där väntar en drömlik tillvaro med fest, fest, fest, alkohol, fest, droger… och våld. Efter en natt i häktet träffar de knarklangaren Alien (James Franco) som leder in dem i en värld långt från deras egen verklighet.

Hanna Magnusson:
Om man bara läser handlingen till den här filmen skulle det kunna vara en helt vanlig collage-film. Ni vet en sån tokrolig sak där folk festar, blir kära i helt fel person, inser sitt misstag och åker hem, lycklig med den där personen som ”alltid-har-funnits-där”. Men, det här är ljusår ifrån det glättiga förutsägbara som annars bjuds. Här har vi tre fullständigt hänsynslösa tjejer (och en lite mer jordad) som stundtals verkar leva i ett parallellt universum. Den här filmen bjuder på ganska många oväntade vändningar och det går aldrig riktigt att slappna av, även om takten i vilken berättelsen läggs ut framför oss egentligen inte är hög. Historien är lika intressant som den är obekväm vilket gör att det ibland är lite svårt att sitta still på stolen. Man skulle nog kunna jämföra det med en bilolycka. Fast på ett positivt sätt, oftast, ska tilläggas!

Jag skulle säga att det här är en sevärd film med intressanta inslag. Den är visar dessutom något så ovanligt som kvinnor som är helt utom all kontroll, inte på det där psykiskt sjuka sättet som man annars sett (springa naken, skrikande över torg med en jagad blick) utan helt enkelt den kyla som annars är reserverat för hårda män med tatueringar och stora skjutvapen. Ovanligt som sagt, uppfriskande om än tillspetsat.

Betyg : 4 rosa rånarluvor av 5 möjliga