Thor

Thor

Thor

Kvällens filmtips blir en action film som heter Thor. Thor har premiär den 27 April 2011 i Sverige. I filmen får vi följa den mäktiga men arroganta krigaren Thor, som drabbas av hybris i början av filmen. När han sätter hela Asgard i fara så blir han banlyst och hänvisas till jorden där han förlorar alla sina krafter och blir blott en människa igen.

Filmkritikerna diskuterar Thor:

Erik: Till att börja med tycker jag att Thor var en väldigt underhållande actionfilm, inte för många jobba oneliners som man annars väldigt ofta ser i amerikanska actionfilmer. Huvudrollen i Thor spelas av Chris Hemsworth som är en relativt ny skådis med inte allt för många filmer under sitt bälte, några kanske känner igen han från Star Trek filmen? Eller A Perfect Getaway? Rollen som den arroganta Thor gör han bra i alla fall och ser fram emot att se när han axlar rollen som Thor igen i den kommande filmen The Avengers. Tjejen i den här filmen spelas av ingen mindre än Natalie Portman som ni säkert hart sett i filmer så som No Strings Attached eller Black Swan och snart kommer ni kunna se henne i komedi filmen Your Highness. Men i Thor spelar Natalie Portman rollen som en fysiker som studerar teorin att de kan uppkomma portaler ”wormholes” mellan vår värld och andra världar. Mitt under sina studier springer hon ju självklart på Thor när han blir utvisad till jorden och gnistorna slår nästan direkt mellan de båda. Sen får vi inte glömma bort den vise Anthony Hopkins som får axla rollen som Odin i filmen, dock är han bara aktiv knappt halva filmen. Men han gör rollen som den stränga föräldern som bara vill sina barns bästa väldigt bra, mycket bättre än han gjorde med sin roll i filmen The Rite. Sist och nästan minst så har Stellan Skarsgård en roll i filmen Thor, dock inte den största men ändå inte den minsta, han spelar Erik Selvig som i filmen är vän med Natalie Portmans rollfigur. En sista sak med filmen är att den verkligen inte behövt vara i 3D, det finns inget i filmen direkt som manfår någon wow känsla av bara för att det är 3D. Enligt min mening hade filmen vart lika bra om inte bättre utan 3D. Så ni som gick och såg filmen, kom hit sen och säg vad ni tyckte? Var den bra? Levde den upp till era förväntningar? Var det nödvändigt att filmen var i 3D?

Betyg: 4 Hammare av 5 möjliga