Saving Mr Banks

Saving Mr Banks

Saving Mr Banks

“Saving Mr Banks” är den sanna historien om Walt Disneys rigorösa kamp för att få “Mary Poppins” filmatiserad. I sin jakt på filmrättigheterna måste Disney ta an bokens författarina, Pamela L. Travers, en kvinna med fasta principer och utan någon som helst lust att kompromissa bort ens ett uns av sin älskade Mary Poppins (aldrig bara Mary!) till fördel för en Hollywood-variant av historien.

Disney lyckas slut få Travers på ett plan till Los Angeles för att introduceras för Walt Disney’s värld – the happiest place on earth. Men bakom Mary Poppins och PL Travers fasad gömmer sig en historia så mycket mer personlig än en kvinna med paraply som kan flyga.

Captain Phillips

captainphillips

Captain Phillips

Kvällens filmtips är ingen mindre än den spännande filmen Captain Phillips som är baserade på sanna händelser. Vi får följa Kapten Richard Phillips som under 2009 var med om att skeppet han styrde blev kapat av pirater. Det är de första amerikanska handelsfartyget som har blivit kapat på över 200 år.

Cloud Atlas

CloudAtlas

Cloud Atlas

Dagens filmtips är Cloud Atlas som är en science-fictionfilm som utspelar sig över sex olika tidsperioder i det förgånga, i nuet och i framtiden. Stilla havet på mitten av 1800-talet, Scotland i 1930-tal, San Fransisco på 1970-tal, London i nutid, 150 år i framtiden befinner vi oss i Korea och i en ännu mer avlägsen framtid på en hednisk ö. Vi får följa människoöden och vad som verkar vara återfödelse, i utåt sett olika berättelser men som på ett djupare plan överlappar varandra. Det är berättelser om återkommande handlingar och erfarenheter, men även utveckling och förändring. I filmrollerna ser vi bland annat Tom Hanks och Halle Berry.