The Fighter

The Fighter

Här kommer ett framtida filmtips, The Fighter som basseras på en sann händelse. I filmen får vi följa Micky Ward som spelas av Mark Wahlberg växa upp i skuggan av hans äldre bror Dickie Eklund som spelas av Christian Bale. Dickie blev en lokalkändis efter att han vann över Sugar Ray Leonard, detta levar han vidare på medan han hamnar allt djupare i missbruk. Samtidigt försöker han leva vidare sina boxningsdagar genom sin yngre bror som alltid har sett upp till sin bror. I The Fighter får vi följa en tragisk och komiskt resa genom livet för Micky Ward.

Erik: The Fighter kommer först i början på nästa år, men jag känner redan på mig att det här kommer vara en film som kommer bli en riktig snackis. Mark Wahlberg spelar Micky Ward riktigt bra genom att vara den förlåtande brodern som länge har sett upp till sin storebror och familj. Filmen bjuder på en hel del komiska inslag med hjälp av Micky Wards alla systrar som alla vill försöka få en syl i vädret på en och samma gång. Christian Bales roll som den drogberoende Dickie skildrar kampen mellan drogerna och möjligheten att förlora sin bror.

Sandis: Det är en verklighetsbaserad film som handlar om Micky Wards boxningskarriär. Hans bror, Dicky Eklund, är en gammal boxare som förlorade drömmen på grund av att frestelsen för drogerna blev för stor. Filmen visar hur familjer ibland gör allt för varandra, trots att det uppstår problem mellan dem och relationerna blir påfrestande.
Det som gör att jag gillar den här filmen är att de har lyckats med att göra en boxningsfilm spännande, och inte långtråkig. Jag gillar även skådespelet från Christian Bale (storebror), Melissa Leo (mamman) och Amy Adams (flickvännen). Trots att det är Mark Wahlberg som är huvudpersonen lyfter bikaraktärerna upp hans, lite småtråkiga, roll. Att Christian Bale vann en Oscar för sitt skådespel i The Fighter är inget annat än rätt.

Betyg: 4 chanser av 5 möjliga