This Is the End

This-Is-The-End-Poster

This Is the End

Ett av dagens filmtips är komedin This is the end. Här får vi följa med på en fest hemma hos James Franco. Det är Seth Rogen som tar med sin vän Jay Baruchel till festen som är fylld av kändisar. Jay som kom för att besöka Seth är inte så positivt inställd till festen redan innan, och när väl jordens undergång kommer blir han inte mer road.

Vill ni se en väldigt skruvad och urspårad film så är This Is the End något för er. Själv tycker jag att filmen var hur rolig som helst men det kanske säger mer om min humor än om filmen. Men det är roligt att se hur skådisarna driver med bilden av sig själva. Det här är en film man kommer ha väldigt svårt att gissa vad som kommer hända eftersom att den är så skruvad.

En amerikansk komedi där skådisarna spelar sig själva? Jag är onekligen lite skeptisk när jag sätter mig i biostolen och filmen rullar igång. Den trevar lite till en början, jag småskrattar men det blir inga gapskratt á la Baksmällan-premiären direkt. När den klassiska Hollywood-filmfesten som utspelar sig på duken spårar ur ganska ordentligt och tvärvänder till en katastroffilm med ett gigantiskt slukhål som oväntad centerpiece sitter jag mest och gapar. Vad är det som händer?
Jag blir dock snart varse om att det som händer är att det vänder hej vilt och utvecklas till en än mer galen, men samtidigt bitvis hysteriskt rolig, film som bjuder på oväntat många skratt och otaliga huvudskakningar. Det är lite svårt att förstå hur manusförfattarens hjärna fungerar och vad som egentligen händer där framför kameran, och jag kan inte ens när filmen är över bestämma mig för om jag älskar eller hatar den. Urspårningen är verkligen total, men även om den innehåller delar som jag vanligtvis skulle avvisa som ren smörja kan jag inte låta bli att skratta så att magen krampar.
Helt klart sevärd, men jag rekommenderar ett öppet sinne och vidgade vyer för att behållningen ska bli så bra som den kan.

Betyg : 3.5 tavlor av 5 möjliga