RoboCop

robocop_poster

RoboCop

Dagens filmtips är ingen mindre än RoboCop. Nu får vi återigen följa Alex Murphy (Joel Kinnaman) bli RoboCop. Året är 2028 i Detroit och efter att ha skadats i tjänsten så förvandlas Alex Murphy till hälften människa, hälften robot.

Då är det alltså 27 år sen första Robocop filmen kom och bara 21 sen sista kom ut. Nu är det dock Joel Kinnaman som gömmer sig bakom masken. Något som jag blev positivt överraskad var ändå att man fick se han väldigt mycke i filmen och inte bara gömd bakom masken. Jag tycker han gör rollen som Alex Murphy riktigt bra och det är både roligt och spännande att se han i den här actionfyllda filmen. Man kommer inte bli uttråkad om man går och ser den här filmen för det är action från början till slutet. Det här är en films om man redan innan vet vad man kommer få när man sätter sig i biosalongen och man blir inte besviken för den levererar. Helt klart en film värd att se på bio vilket nästan alla action filmer är då dom gör sig bättre på där. Kommer de då komma en uppföljare till den här? Spelar den in tillräckligt mycke pengar kan vi säkert få sen Kinnaman som RoboCop igen.

Förväntningarna innan filmen är ganska höga från min sida. Jag besitter en liten svaghet för extrem action med superhjälte-tendenser – även om just robotar inte är min absoluta favorit – och har ögongodiset Joel Kinnaman huvudrollen sjunker ju inte ribban direkt. Dock är jag lite rädd för framtidsfilmer och robotar, men försöker gå in i salongen med öppet sinne.
Det hinner inte gå mer än en minut av filmen förrän den futuristiska känslan som jag är så rädd för smäller till, och ett par minuter senare sitter jag nästan och suckar över den mekaniska explosionen som tar över hela biosalongen. Jag påminner mig dock om att det faktiskt är RoboCop jag ska se, och ska jag se RoboCop så får jag helt enkelt släppa min robofobi och slappna av.
Filmen växer dock i mina ögon i termer av att det blir lite mindre robotkvantitet och istället lite mer robotkvalitet. Det letar sig in lite känslor i filmen, även om den blödiga sidan av mig hade önskat lite mer av den varan. Kinnamans amerikanska är fläckfri och jag glömmer bort gång på gång att huvudrollsinnehavaren är skolad Teaterhögskolan i Malmö. Effekterna är riktigt snygga, Kinnaman gör ett fantastiskt bra jobb och jag sitter och ler för mig själv över att jag faktiskt gillar en robotfilm. Det här kommer att bli Joels stora kliv in i Hollywood och det är han så värd!

Betyg : 3 Elchocker av 5 möjliga