David Dencik

David Dencik
Namn: David Dencik
Född: 1974-10-31

Karl David Sebastian Dencik, född den 31 oktober 1974, är en svensk skådespelare. Han är uppväxt i Danmark och bodde där 1974-1999 innan han återvände till Sverige för att studera vid Teaterhögskolan i Stockholm år 1999-2003.
Under 2011 gjorde Dencik i sina första framträdanden internationella storfilmer i och med hans roller i Steven Spielbergs War Horse, David Finchers The Girl with the Dragon Tattoo och Tomas Alfredsons Tinker, Tailor, Soldier, Spy

Gentlemen

gentlemen

Gentlemen

Morgonens filmtips är Mikael Marcimains Gentlemen som är baserad på Klas Östergrens roman om den excentrikern Henry Morgans osannolika liv. En virvlande och fartfylld berättelse, fylld av vapenhandel, människosmuggling, kärlek och Görings gamla säng.

Hotell

hotell

Hotell

Morgonens filmtips är Lisa Langseths film Hotell. Där får vi följa Erika som spelas av Alicia Vikander. Hon har full kontroll över sitt liv innan det helt plötsligt rasar samman och hon vill bara fly. Tillsammans med vänner hon träffat genom en terapigrupp så bestämmer dom sig för att fly från vardagen och ta in på hotell, tar semester från vardagen och sig själva.

Call Girl

Call Girl

Call Girl

Eftermiddagens filmtips blir den svenska filmen Call Girl. Det är valår och året är 1976, den kvinnliga frigörelsen från samhällets normer är i full fart. Vi får följa Iris som rekryteras som Call Girl från en ungdomsvårdsskola och hon dras snabbt allt djupare in i den mörka världen. Iris får allt mäktigare kunder så som högt uppsatta politiker. Men när maktens män känner sig hotade så gör det allt för att upprätthålla sitt rykte.

Hamilton – I Nationens intresse

hamilton - I nationens intresse

Hamilton – I Nationens intresse

Dagens filmtips är Hamilton – I nationens intresse med Mikael Persbrandt, filmen har biopremiär den 13 Januari. Här får åter följa Carl Hamilton som är en underrättelseofficer och den här gången ska han infiltrera en liga som stulit avancerade svenska raketvapen. Men det går inte riktigt som planerat och vi får följa hur Carl Hamilton tar sig an de problemen som dyker upp.

Tinker Tailor Soldier Spy

Thinker Tailor Soldier Spy

Tinker Tailor Soldier Spy

Dagens filmtips är Tinker Tailor Soldier Spy som är en film av Tomas Alfredson. Det här är en riktigt bra spion thriller film. Hela filmen handlar om att hitta vem det är som är mullvaden, vem av dom i den innersta cirkeln är det som är förrädaren.

Män som hatar kvinnor

Män som hatar kvinnor

Mikael Blomkvist är en journalist som skriver för tidsskriften Millenium. Blomkvist döms till fängelse efter att ha publicerat felaktiga uppgifter i en artikel. Efter att ha tjänat sitt straff blir Blomkvist kontaktad av den rike Henik Vanger för att utreda ett 40 år gammalt försvinnande av hans brorsdotter Harriet Vanger. Han tar fallet men det finns personer i omgivningen som inte tycker om denna uppmärksamhet i fallet. Han får hjälp från oväntat håll då Lisbet Salander kontaktar honom…
[Read more…]